Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Josefine Richards: "Buss 422 är en kreativ trigger"

SÖNDAGSLÄSNING: Priserna har regnat över Ingos kampanjer det senaste året, både i Sverige och utomlands. Reklambyråns cd Josephine Richards berättar om var och hur hon får sina bästa idéer.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 20 November 2016, 08:00
Uppdaterad: 21 November 2016, 12:41

Ämnen i artikeln:

IngoThe Swedish NumberLidl

Hårt arbete i grupp varvat med egentid är nyckeln till kreativitet för Ingos cd Josefine Richards. Ofta kommer inspirationen i bilkön eller på bussen hem, berättar hon.

– Buss 422 är en kreativ trigger. Den åker en irriterande lång rutt, men när jag stiger av har jag alltid nya ideér, säger Josefine Richards och fortsätter:

– Vi är duktiga på att sitta i möten, snacka och samla på oss inspiration från omvärlden men jag tror det är få som är bra på att ta sig tid att vara ensamma med sina egna tankar. Det måste man tvingas till. Som när man missar bussen, sitter i en bilkö, eller i ett väntrum.  Då förstår man hur viktigt det är.

Resan till och från jobbet ingår i hennes kreativa process, och är ett moment som måste finnas med, menar hon.

– Häromdagen när jag hamnade i en bilkö formulerade jag till exempel en presentation. Med bilköerna kan man säga att det är en kreativ fördel att bo i Nacka.  I dagens sätt att jobba är det en utmaning att hinna med egentid. Det är sällan att man prioriterar den tiden.

Hur blir du mer kreativ?

– När jag är ensam försöker jag stoppa undan mobilen och släppa tankarna. Det har blivit lite av ett beroende att hela tiden ha koll på vad som händer i världen och i mejlkorgen. Man fixerar hela tiden tankarna vid något, svarar Josefine Richards och fortsätter:

– Jag tycker att man ska intressera sig mer för sina egna tankar. Man kan hitta inspiration i de erfarenheter och den lärdom man redan har i huvudet, det behöver inte alltid komma utifrån.

När funkar det som bäst för dig?

– När jag får jobba med likasinnade kollegor, orädda kunder och har lagom med tid för eftertanke.

Vilken busslinje är bäst för kreativiteten?

– Fyran är bra, och 445:an. Men bäst är buss 422 mellan Slussen och Nacka. Den är extra långsam eftersom den åker gamla Värmdövägen istället för motorvägen.

Vad gör du om du kör fast?

– Då tränar jag. Jag tänker att ibland när man sitter i timslånga möten och inte kommer någonstans så borde man egentligen bryta upp och bege sig ut och springa. Lossa på den kreativa spärren och rensa huvudet.

 

Den här intervjun har tidigare publicerats i Dagens Medias Magasin.

Ämnen i artikeln:

IngoThe Swedish NumberLidl

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.