Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Jonas Hemmingsen om chefsavhoppen inom Group M

Flera chefer har lämnat byråerna inom Group M. Nordenchefen Jonas Hemmingsen ger sin syn på saken.


Publicerad 2018-04-12 04:00
Uppdaterad 2018-04-12 05:39

Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:

På kort tid har nyheterna om chefsavhopp inom Group M-gruppen avlöst varandra. Kenneth Danielsson, nyligen utsedd vd för Group M, lämnar sitt uppdrag eftersom han inte delar styrelsens syn på hur byrån ska drivas framöver.

Även Joachim Nordlind, vd på Mediacom, har sagt upp sig. Anledningen är att han inte är nöjd med hur hans roll har utvecklats. Mindshares vice vd, Fredrik Edberg, har också valt att lämna för att ta sig an ett nytt uppdrag som försäljningsdirektör på Discovery.

Jonas Hemmingsen, Nordenchef för Group M, säger till Dagens Media att Fredrik Edbergs uppsägning inte har något att göra med de andra avhoppen utan att det är ett naturligt steg att vilja söka andra utmaningar efter så många år inom Group M.

Vad gäller Joachim Nordlind framhäver Jonas Hemmingsen att han sade upp sig för flera månander sedan, samtidigt som han säger att både Joachim Nordlinds och Kenneth Danielsson stödjer byrågruppens strategin framöver men helt enkelt inte ser sig själva i den. 

– Det är det mest raka och ärliga svar jag kan ge, säger Jonas Hemmingsen och förklarar att det just nu sker en global förändringsresa inom bolaget.

– Vi vill bli mer agila och flexibla i sättet vi arbetar på och det kräver också att vi tittar på ledarskapet på ett nytt sätt och hur vi sätter ihop våra team.

Varför krävs en förändring av hur ni arbetar?

– Vi ser en global trend i att jobba på andra sätt med sina kunder och vi ser en trend mot insourcing av det arbete som mediebyråer traditionellt har gjort. Vi vill jobba mer flytande med våra kunder.

Han tar som exempel upp nyheten om att P&G ska skapa ett nytt byråupplägg bestående av ledande personer från byråer som Saatchi & Saatchi, Grey, Hearts & Science.

– Det är ett väldigt modernt sätt att arbeta på. Vi har en ny global vd sedan 18 månader tillbaka som redan från början var tydlig med att vi måste strukturera om hur vi jobbar med våra kunder och vad som ger mest värde för dem.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.