Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

John Schoolcraft prisas för bästa copyn

Publicerad: 20 april 2016, 18:04
Uppdaterad: 20 april 2016, 20:18

Kontroversiell copy för Oatly ger segern.


EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


John Schoolcraft, cd på Oatly, plockar hem specialpriset Guldskrift – som belönar genial copy. Hans arbete för Oatly, vars reklam stoppades efter en omtalad stämning, ligger bakom priset.

Här är juryns motivering:

"Några inleddes med stora ord om företagskultur och klimatansvar, andra med stavfel och svordomar. Någon ville sälja en gammal cykel och ett par ville inget alls. Årets bästa reklamtexter var en yvig skara. Konsekvent inkonsekventa men med en omisskännlig tonalitet och ett tilltal så sympatiskt, personligt och uppriktigt att  kylskåpskalla tetror plötsligt kändes varma. För ett dussin texter som var allt annat än mellanmjölk – årets Guldskrift tilldelas John Schoolcraft. Grattis och välkommen till Guldskriftsakademien."

Priset syftar till att uppmuntra det skrivna ordet och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk kommunikation. Det årligen återkommande priset för bästa reklamtext är instiftat av Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenska Dagbladet.Det utdelas år 2016 för tjugoandra gången. Tävlingsbidrag är alster som producerats och publicerats i Sverige under 2015. Vinnaren av Guldskrift utses av Guldskriftsakademien med Anna Qvennerstedt som ständig sekreterare samt de sex senaste vinnarna. Priset delas ut på Guldäggsgalan och ansökan är gratis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev