Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

John Doe backar

Publicerad: 21 januari 2013, 15:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Reklambyrån John Doe Worldwide minskade sitt rörelseresultat med 75 procent förra räkenskapsåret, men byråns vd säger att minskningen var planerad.


Reklambyrån John Doe Worldwide minskade sin nettoomsättning med nästan 15 procent under det brutna räkenskapsåret 2011/2012. Omsättningen låg på 18,4 miljoner kronor 2010/2011 och 15,6 miljoner kronor 2011/2012.

Byråns rörelseresultat minskade med hela 75 procent, från 1,5 miljoner kronor 2010/2011 till 372 000 kronor 2011/2012.

Även byråintäkten minskade något under räkenskapsåret. För 2010/2011 låg byråintäkten på 11,3 miljoner kronor och för 2011/2012 på 11 miljoner kronor.

– Det var ett år då vi var tvungna att göra några förändringar. Både omsättningen och vinsten sjönk, men det var en väl planerad strategi, säger Tommy Gottberg, vd på John Doe Worldwide, till dagensmedia.se. och fortsätter:

– Vi hämtade upp den minskningen på tre månader in i det nya räkenskapsåret, så bokslutet speglar inte verksamheten i dag.

Medeltalet anställda på byrån ökade något under räkenskapsåret, från 10 till 11 personer. Även personalkostnaderna ökade, från 6,3 miljoner kronor till 7,5 miljoner kronor.

Enligt Tommy Gottberg har byrån även anställt flera nya personer under hösten och ytterligare två medarbetare är på väg in.

– Det har gått jättebra under hösten. Vi fortsätter växa och vi känner av en stor efterfrågan, så vi har behov av att anställa fler, säger han.

Byrån har även under våren och hösten fått in flera nya kunder, bland dem Ögren-gruppen.

– Det var några kunder som vi gick skilda vägar med under våren, men vi fick också in nya kunder, även om det inte syntes i resultatet förrän till hösten, säger Tommy Gottberg.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.