Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

JG vänder till vinst

Contentbyrån vänder en förlust på 11 miljoner kronor 2012 till en vinst på drygt 6 miljoner kronor 2013.

Pär Ullrich


Publicerad: 19 Februari 2014, 07:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:47

Ämnen i artikeln:

JG Communication

När finska Nordic Morning, som äger JG Communication, presenterade sin koncernrapport i dagarna stod det klart att JG har vänt förlust till vinst.

– Vi har jobbat med att utveckla vår egna strategi och förbättrat effektiviteten i organisationen, säger Christian Sahlgren, vd på JG Communication, till Dagens Media.

Vad innebär den nya strategin i praktiken?

– Vår nya strategi jobbade vi fram under 2012 och den är den vi har jobbat med nu. Bland annat så har vi alltid ett kanaloberoende insteg i alla våra uppdrag där vi jobba med att hjälpa kunder och potentiella kunder att ta fram en plan, säger han.

Omsättningen mellan 2012 och 2013 minskade med 25 procent, mycket på grund av en generell besparingsåtgärd från en av bolagets största kunder. Omsättningen för 2013 landade på omkring 96 miljoner kronor, och byråintäkten noterades till 75 miljoner kronor.

Under året har JG fått in Skanska, Sveriges Radio, Telenor och SAS som nya kunder, och Christian Sahlgren tror att även 2014 blir ett bra år för byrån.

– Det ser jättebra ut. Det känns som om vi har byggt en bra grund så det är uppåt och framåt som gäller. Vi kommer att fortsätta med vår nya strategi och fortsätta vinna pitcher, säger han.

Ämnen i artikeln:

JG Communication

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.