Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Jens Welin om toppjobbet på Starcom

Efter nästan 20 år på Starcom i Sverige är Jens Welin nu vice vd för Starcom USA.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Publicerad: 16 April 2014, 07:23
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:40

Ämnen i artikeln:

Starcom

Efter 18 år på olika uppdrag inom Starcom beslutade sig Jens Welin i höstas för att lämna Sverige och fortsätta sin karriär i mediebyrån i Chicago.

Där är han nu vice vd för Starcom USA.

– Jag har varit här i tre månader nu. Det är väldigt kul att vara här, säger Jens Welin till Dagens Media.

Under sin tid på Starcom har Welin lett mer än 300 olika pitcher, och vunnit omkring 40 procent av dem. Vilket resulterat i att han dragit in 120 nya kunder till byrån.

I USA jobbar han nu med elektronikkedja Best Buy och spritföretaget Jim Beam. Han beskriver sig själv som en generalist, som kan "lite om mycket". Det har varit en av hans fördelar på Starcom-kontoret i Chicago.

– Den största skillnaden om man jämför med Sverige är att det är gott om specialister och ont om generalister. Här på Chicago-kontoret är vi 800 personer och alla är väldigt kunniga på i sina respektive specialistroller. Det innebär att få kan prata holistisk planering – få ihop bitarna. Det tycker jag har varit den stora möjligheten för mig, för vi i Sverige kan inte vara var jättedjupa i en sak. Vilket gör att man, som i mitt fall, kan lite om mycket och fungera då bra i samarbete med specialisterna, säger han.

 

Läs mer om Jens Welin och hans kamp för kreativa dagspressannonser för tio år sedan i Dagens Medias "I backspegeln", i nummer 7, 2014. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Ämnen i artikeln:

Starcom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.