Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

”Jag dansade halva natten”

Publicerad: 26 April 2013, 08:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Göran Åkestam belönades i går med Platinaägget – troligtvis den finaste utmärkelsen en reklamare kan få i Sverige. Dagens Media passade på att haffa honom mellan möten så här dagen efter.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2013Åkestam Holst

Göran Åkestam fick stående ovationer av reklambranschen när han igår steg upp på Guldäggets scen för att ta emot Platinaägget, som brukar beskrivas som Guldäggets ”Hall of fame”.

– Det känns jätteroligt, jag är otroligt glad och stolt. Även om jag har haft personliga framgångar så känner jag att detta är en belöning till byrån. Om jag inte startat Åkestam Holst för 15 år sedan så hade jag inte fått det här priset, säger Göran Åkestam.

Han vill inte se utmärkelsen som ett pris för lång och trogen tjänst.

– Jag är fortfarande väldigt aktiv och försöker driva på både branschen och byrån.

Göran Åkestam började sin reklamkarriär på Macy's-Malmros & D'Arcy-McManus redan 1975.

Blir man inte blasé efter nästan 40 år?

– Nej, vår bransch förändras ständigt och nu går det dessutom fortare än tidigare. Att ha fått vara med från det gamla envägskommunikationssamhället till dagens interaktiva samhälle har varit grymt kul. Men när man blir äldre så får man anstränga sig hårdare för att fortfarande vara efterfrågad.

Har kommunikation blivit viktigare när vi har utvecklats till ett interaktivt samhälle?

– Det kommuniceras ju mer än någonsin tidigare, men om det betyder att den blivit viktigare vet jag inte. Däremot har hur man kommunicerar blivit viktigare. Det fanns en tid när man trodde att man kunde köpa sig till dominans och marknadsandelar genom en stor plånbok. Innehållet blir viktigare och viktigare, vilket gynnar vår bransch.

Har du någonsin stött på något som inte går att sälja med bra reklam?

– Det finns saker jag inte har velat sälja med bra reklam. Jag har till exempel alltid sagt nej till politiska partier. Det går inte att engagera och ena alla på en byrå kring ett politiskt parti och en åskådning.

– Men annars handlar det mest om synen på kommunikation än om de produkter och tjänster man säljer. Om man inte kan skapa samsyn mellan kommunikatörerna och uppdragsgivaren om hur kommunikationen ska fungera, då är det svårt.

Du har vunnit en hel del genom åren – guldägg, 100-wattare, i Cannes Lions, Epica och så vidare – finns det någon utmärkelse som ligger dig extra varmt om hjärtat?

– Mitt första guldägg i mitten av 80-talet är så klart väldigt speciellt. Då vann vi med en film för Lotto som vi gjorde med Roy Andersson. På det personliga planet går det inte att överträffa.

– Men också när vi vann våra första två guldägg på en och samma kväll med Åkestam Holst. Vi vann för både Pause Ljud & Bild och Hjärt-Lungfonden om jag kommer ihåg rätt. Det var en otrolig lättnad eftersom vi hade kämpat i fem år med att etablera oss och bli erkända. Men å andra sidan insåg jag att det är ”nu det börjar, det här är starskottet”. De två tillfällena kommer jag alltid att minnas med extra kärlek.

Åkestam Holst vann ju även ett guldägg i Alternativa Media i går – hur firade ni?

– Det var lite förvirrat, men en härlig blandning av varma grattis till mig och byrån. Jag brukar gå hem tidigt men nu dansade vi halva natten och tog också en sväng förbi Forsmans fest på Fasching.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev