Jacob Lovén blir innovationschef på OMD

2017-06-15 14:52 Madeleine Nilsson  
Jacob Lovén, innovationschef på OMD.

OMD vill koppla ihop annonsörer och svenska tech startups.

Mediebyrån OMD tillsätter en ny roll som Head of Innovation. Jacob Lovén, med en bakgrund från bland annat Klarna, Schibsted och MTGx, får ansvar för det nya fokusområdet som bland annat innebär att stötta kunderna genom digitala förändringar och utbilda dem i ny teknik, och hitta nya samarbeten mellan annonsörer och den svenska startup-scenen.

– Det känns fantastiskt kul. Jag började för knappt två veckor sedan och har precis börjat doppa tårna, säger Jacob Lovén till Dagens Media.

Varför behövs en sådan här roll?

– Som mediebyrå hamnar man lätt i den bortre änden av kundernas teknikval och den teknik som påverkar användaren. Då blir man ganska reaktiv. Men om man som byrå verkligen vill hjälpa kunderna med någon slags förflyttning i kommunikationen så behöver man bland annat utbilda dem i hur teknik påverkar människor.

OMD har definierat tre områden som byrån ska verka inom:

  1. Utbildningar för kunder och annonsörer inom ny teknik och användarbeteende.
  2. Samarbeta med martech och adtech-bolag för att skapa content.
  3. Sammanfoga svenska tech startups med annonsörer.

– Det här är bolag som är formade och fostrade i en digital era och fattar kommunikation på ett helt annat sätt. De har inte samma ryggsäck som många annonsörer har idag.

Hur ser annonsörerna på den här satsningen?

– Vi hade senast idag ett möte med en annonsör som var jättepositiv. Alla kämpar hela tiden med att lyfta blicken, men hinner inte göra det på daglig basis. Vi har fått fin feedback hittills.

Jacob Lovén har tidigare även suttit i styrelsen för IAB Sverige och driver ”Den Digitala Draken”, en podcast om den kinesiska techscenen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt