Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

IUM ökar igen

Mediebyrån IUM följer koncernsystern Storåkers McCanns exempel och gör ett starkt 2010.

Synnöve Almer


Publicerad: 05 Augusti 2011, 04:05
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:03

Ämnen i artikeln:

Initiative UniversalIUM

IPG-nätverkets mediebyrå IUM fick in tio kunder under 2010 och ökade sin fakturerade försäljning från 700 miljoner kronor till 778 miljoner kronor. Byråintäkten efter avdrag för medieinköp landade på 45 miljoner kronor – och det motsvarade en ökning med 9 procent.

Resultatet efter finansiella poster blev 3,9 miljoner kronor, vilket en förbättring med 1,5 miljoner kronor.

"Bolaget har haft en positiv såväl volym- som resultatutveckling. Totalt har bolaget med ett intensivt nykundsarbete tagit in tio nya kunder under året", skriver bolaget i den färska årsredovisningen.

IPG har genomfört en hel del förändringar när det gäller McCanns bolagsstruktur i Sverige. IPG Sverige köpte McCann Nordics aktier i IUM i fjol och äger nu hela mediebyrån. IUM sålde även sitt 49-procentiga ägande av Weber Shandwick till IPG, som sedan införlivade pr-byrån i Storåkers McCann.

Även Jensen Pamp, MRM Starsky och Momentum Stockholm ingår numera i reklambyrån, som omsatte 157 miljoner kronor i fjol. Under samma år vände Storåkers McCann en rekordförlust på 15,7 miljoner kronor efter finansiella poster – som till stor del berodde på förlusten av Telia, sammangåendet med Momentum och lågkonjunkturen – till en vinst på 9,9 miljoner kronor ifjol.

Ämnen i artikeln:

Initiative UniversalIUM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.