Byråer
IUM minskar omsättningen - men vinsten ökar
Publicerad: 2 augusti 2010, 13:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43
Initiative Universal Media tappade nästan 88 miljoner i medieomsättning under 2009.
MS
Martin Schori
Omsättningen stannar på nästan exakt 700 miljoner kronor, ned från 788 miljoner år 2008. Betydligt lägre kostnader och medieinköp gör dock att rörelseresultatet ökar från 582 000 till 1,7 miljoner kronor.
Resultatet på sista raden höjs av finansiella intäkter och uppgår till 2,4 miljoner (2,2).
Enligt bokslutet handlar omsättningstappet framför allt om att befintliga kunder strypt investeringarna. Under 2009 har byrån, som ägs av IPG, dragit in åtta nya kunder.
Dessutom snuvade man Starcom på kunden Posten strax före årsskiftet 2008/2009. IUM var också en av tre byråer som var med längst i Tele2:s jätteupphandling, som i december förra året slutade med att Mediacom fick kontot.
IUM hade under 2009 i snitt 38 anställda (39).