Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

IUM lanserar ny byrå i Sverige

Den nischade byrån ska fokusera på sociala medier, konceptutveckling och content.


Publicerad 2015-10-21 12:39
Uppdaterad 2016-01-26 12:10

Ämnen i artikeln:

IUM

Dela artikeln:

För att möta sina kunders efterfrågan lanserar IPG Mediabrands, som äger IUM i Sverige ett nytt varumärke på den svenska marknaden.

Marvelous är enligt IUM en nordisk fullservice byrå med fokus på bland annat sociala medier, content strategi och community management.

– Vi startade ju avdelningen koncept och innovation i Sverige för flera år sedan, en verksamhet som har ökat och stärkt vårt erbjudande och konkurrenskraft som kommunikationsbyrå enormt, säger Urban Hilding som är vd för IUM till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Man skulle kunna kalla det en nischad byrå. Vi har märkt ett tag att det funnits ett enormt intresse från våra kunder att skaffa en byrå där kompetensen inom innehållsproduktion och sociala medier är stor och som tar utgångsläge i faktabaserad data. Det är väldigt viktigt för våra kunder att kunna få välja en byrå som är bred inom smala områden.

Enligt Urban Hilding har Marvelous många egna kunder utanför IPG, däribland Microsoft.

– Det som gör oss attraktiva är att vi kunnat rekrytera så mycket duktiga människor som kan så mycket inom sina områden. Det är verkligen guld värt för våra kunder.

Verksamheten är redan igång i Danmark, Norge och Finland och nu har Marvelous 38 medarbetare i Norden.

Marvelous Sverige består av sociala strateger, kreatörer och community managers.

I samband med uppstarten i Sverige har flera nya medarbetare rekryterats: Martin Welander, kreatör, kommer närmast från Playad. Mats Olsson, kreatör, kommer närmast från Hyper Island. Anna Krogh Hansen, digital analytiker kommer närmast från Whispr Group. Louise Johannesson, Community Manager.

Kommunikations- och mediebyrån Initiative Universal Media AB (IUM) ägs av Inter Public Group (IPG). IUM är ett samarbete på den nordiska marknaden mellan de globala mediebyråerna Initiative Media (IM) och Universal McCann (UM).

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.