Få hela storyn
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 13 Oktober 2010, 08:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35
Initiative Universal byter namn - och utökar samarbetet med de nordiska systerbyråerna.
"Initiative Universal Media" går i graven då byrån byter namn till "IUM".
– Vi benämns som IUM av alla, få säger hela namnet. Förkortningen rimmar dessutom mer med det som kommuniceras utåt i nätverket, säger vd:n Urban Hilding till Dagensmedia.se.
Namnbytet gäller hela Norden och kommer efter att byråerna på de olika marknaderna i regionen den senaste tiden stärkt sitt samarbete väsentligt, säger Urban Hilding:
– Efterfrågan på nordisk koordinering ökar. Vi har under det senaste året utvecklat gemensamma research- och uppföljningsverktyg, samt samarbetar inom bland annat digitalt och mobilt.
Totalt sysselsätter IUM-byråerna 175 personer i Norden. Samtidigt passar byrån på att fräscha upp sin sajt.
– Det var hög tid. Förut har den mest varit ett digitalt visitkort men nu signalerar den mer vad vi kan och är mer användarvänlig, säger Urban Hilding.
Tidigare i år bytte även konkurrente Mediaedge CIA namn till MEC.
Martin Schori