Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Internet rasar 13 procent

Publicerad: 15 Mars 2011, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Medieköpen ökade med 14 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Precis som tidigare fortsätter annonsörerna att pumpa in pengar i tv, medan internet backar 13 procent.


Annonsörernas investeringar i tv via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade hela 33 procent i februari. Efterfrågan på tv-reklam tycks därmed inte vara på väg nedåt. Även dr hade en bra månad under februari.

Samtidigt minskar internetinvesteringarna med 13 procent, enligt Mediebyråbaromtern. Däremot rusar sök, med 45 procent.

– Den negativa utvecklingen för kategorin Internet kan bero på att den kategorin visade en relativt stabil ökning under hela förra året till skillnad från resten av marknaden, som inte återhämtade sig fullt ut förrän andra halvåret, säger Aegis mediechef Håkan Gustafsson i ett pressmeddelande.

Totalt köpte mediebyråerna medieutrymme för 891 miljoner kronor under februari månad, en ökning med 14 procent jämfört med februari 2009.

Hittills i år har medieköpen vuxit med 27 procent, enligt Mediebyråbarometern.

–  Vi ser fortfarande en positiv start på 2011, samtidigt är det för tidigt att få en fingervisning för vart utvecklingen är på väg. Som vi redan antog i januari var det främst periodiseringseffekter som gav det extrema resultatet för den första månaden på året, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Mediekategorier som ökar i februari 2011:

Sök                           46 procent

DR/Annonsblad          33 procent

TV                             33 procent

Storstadspress           16 procent

Kvällspress                  9 procent

Radio                          8 procent

Fackpress                   6 procent

Landsortspress            1 procent

Mediekategorier som minskat i februari 2011:

Utomhus/Trafikreklam   -1 procent

Övrigt                          -1 procent

Populärpress               -2 procent

Internet                      -13 procent

Bio                            -34 procent

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.