Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Intellecta säljer av verksamheter

Publicerad: 22 Augusti 2017, 06:41
Uppdaterad: 22 Augusti 2017, 06:56

Ska bli en renodlad digital koncern. Flera bolag köps av Hallvarsson & Halvarsson.


Ämnen i artikeln:

IntellectaHallvarsson Halvarsson

Omvandlingen, som blev känd under måndagen, innebär att Intellecta gör sig av med samtliga bolag i Strategic communications-portföljen. För affären erhåller Intellecta drygt 40 miljoner kronor i likvida medel.

Bysted, Intellecta Corporate, Hilanders, Tomorrow och Unreel säljs till Hallvarsson & Halvarsson group, vars vd Martin Petersson kommenterar köpet följande:

– Vi förvärvar fem fina bolag och ser fram emot att tillsammans med företagens ledare och medarbetare växa potentialen ytterligare. Vår filosofi bygger på att med respekt för varje byrås integritet erbjuda stora frihetsgrader att utvecklas.

De fem bolagen har sammantaget en byråintäkt om drygt 100 miljoner kronor årligen med kontor i Stockholm, Malmö och Shanghai. Martin Petersson fortsätter:

– Det sker en spännande konsolidering på marknaden just nu. Vår strategi är att ge våra byråer möjligheten att bli ännu starkare genom närmare tillgång till både djupare och bredare kompetens, utan att det spär ut respektive byrås kultur och spetskompetens. Så har vi arbetat med alla våra byråer och det har visat sig vara ett framgångsrecept.

Eventbyrån WOW köps upp av UMG.

– UMG och WOW kompletterar varandra fantastiskt bra. Med vårt gemensamma erbjudande och kombinerade expertis inom Brand Experience blir vi starkare tillsammans. För våra kunder innebär det breddad och vässad kompetens inom intern- och kundkommunikation. Det ger oss möjligheten att jobba mer integrerat med flera av våra kunders viktigaste målgrupper, säger Henric Wacha, vd på UMG, i ett uttalande.

Efter avyttringarna kommer Intellecta bestå av tre delägda digitala företag: FFW, River och Isbit Games. En extra årsstämma – där bland annat ett namnbyte för den kvarvarande börsnoterade koncernen ska diskuteras – planeras inom kort, enligt ett pressmeddelande.

Intellectas vd och koncernchef Yann Blandy säger i en kommentar:

– Avyttringen av företagen inom Strategic communications innebär att vi tar ytterligare steg i Intellectas transformation mot digital spjutspetsverksamhet inom områden med stor utvecklings- och tillväxtpotential, där våra företag inom affärsområde Digital redan har starka positioner.

Affärsområdet Digital för svarar för cirka 73 procent av Intellecta-koncernens byråintäkter. Det motsvarar cirka 330 miljoner kronor, och huvuddelen av koncernens nuvarande intjäning, enligt pressmeddelandet.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev