Intellecta kan tappa Omvärlden

UPPDATERAD. Sida går in i en upphandling om produktionen av myndighetens tidskrift Omvärlden.

I november förra året meddelade Sida att de skrotar pappersutgåvan av tidningen Omvärlden, som getts ut sedan 70-talet. Samtidigt bytte Sida samarbetspartner och uppdraget gick från Arenagruppen till kommunikationsbyrån Intellecta Corporate.

Sedan dess är Omvärlden helt och hållet digital. Nu går Sida in i en ny upphandling gällande produktionen av tidningen, vilket alltså innebär att Intellecta kan tappa uppdraget.

– Det uppdraget var ett ettårigt uppdrag som var väldigt fokuserat på att göra förflyttningen från pappret till digitalt. Nu vill vi ha en leverantör för en längre period. Vi behöver ständigt utvecklas men det är inte lika stort fokus på det nu, säger Sidas kommunikationschef Joachim Beijmo, till Dagens Media.

Enligt upphandlingsförfrågan ska Omvärlden "bevaka svenskt och internationellt utvecklingssamarbete, liksom globala frågor med betydelse för förutsättningarna för utvecklingen".

– Intellecta har gjort ett bra jobb och lanserat flera nya format och ökat räckvidden. Det kommer alltid kritik när man lägger ner papperstidningar, men tittar man på uppdraget vi har, att nå som många svenskar som möjligt med vårt budskap, fungerar Omvärlden bättre i dag än för ett år sedan.

När Arenagruppen fick uppdraget att producera Omvärlden 2010 - ett uppdrag värt 6,5 miljoner kronor per år –  möttes beslutet av hård kritik och flera överklaganden.

Den moderate riksdagsmannen Henrik von Sydow var en av de som reagerade och menade att det måste vara ”ett försenat aprilskämt”.

– Det är anmärkningsvärt att en myndighet knyter sin tidning till en organisation som så tydligt driver opinionsbildning, sade han då till Dagens Media.

Den sista dagen att lämna in anbud den här gången är den 6 september. Det nuvarande kontraktet med Intellecta går ut i januari 2016.

Publicerad 2015-06-17 07.23Uppdaterad 2015-12-06 11.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: