Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Intellecta blir storägare i River

Publicerad: 11 December 2013, 10:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:54

Kommunikationskoncernen Intellecta köper 70 procent av digitalbyrån River – som nu ska öppna kontor i USA.


Ämnen i artikeln:

IntellectaRiver

För tre år sedan lade River om sin strategi för att bli mer globala. I dag kommer 50 procent av intäkterna från utlandskunder.

I och med att byrån nu blir uppköpta av Intellecta kommer nästa steg i planen – att expandera utomlands.

– Vi insåg också att det skulle ta alldeles för lång tid och vara för komplicerat att göra det på egen hand, och att vi behövde en partner. En partner som kunde se värdet i vårt erbjudande och vårt sätt att arbeta och som med sina muskler kunde hjälpa oss accelerera processen. Den partner har vi funnit i Intellecta-koncernen, säger Rivers vd Robert Andersson till Dagens Media.

I och med affären kommer Intellecta alltså att äga 70 procent av River.

– River med sina tunga konsumentvarumärken och sin produktionskapacitet passar som hand i handske in i Intellectas erbjudandemix och kompletterar vår befintliga verksamhet på ett väldigt bra sätt.  Modellen innebär en ägarandel för Rivers huvudmän också i Intellecta-gruppen med syfte att skapa ett långsiktigt partnerskap som gynnar båda företagen för lång tid framöver, säger Yann Blandy, koncernchef för Intellecta, till Dagens Media.

Köpeskillingen uppgår till högst 40 miljoner kronor varav 17 miljoner kronor är kontanta medel medan 5 miljoner kronor består av Intellecta-aktier. Ytterligare 18 miljoner kronor är kopplade till finansiell prestation under 2014-2016.

Kontantskillingen finansieras till hälften med ett förvärvslån medand den andra hälften kommer från Intellectas egna medel.

Under 2013 kommer River omsätta runt 49 miljoner kronor, vilket är en ökning på 25 procent jämfört med 2012. Rörelseresultatet kommer samtidigt att landa på 5,1 miljoner kronor, vilket är en ökning på 51 procent jämfört med året innan.

På Rivers kundlista finns bland andra Nike, Viktväktarna och EA.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IntellectaRiver

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.