Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

”Inte starten på Armageddon”

Publicerad: 13 December 2011, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:38

Medieinvesteringarna backade med 9 procent i november. Trots det är november den näst starkaste månaden någonsin, berättar Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerMediebyråbarometern

Allra mest tappade tv som backade med 18,6 procent. Dessutom tappade utomhus (-13 procent), dagspress storstad (-7,9 procent), populärpress (-3,3 procent), fackpress (-2,7 procent) och radio (-2,7 procent).

Totalt förmedlades medier för 1,32 miljarder kronor via Sveriges Mediebyråers medlemmar under november.

Nedgången beror bland annat på en periodiseringskrock, berättar Staffan Slörner. Årets november innehöll fyra måndagar, medan månaden hade fem måndagar förra året. Många av tv-faktureringarna görs på måndagar.

– Ett par, tre månader per år har vi det här periodiseringsfelet eftersom vi tar siffrorna direkt ur faktureringsssytemet. November 2010 var dessutom en stark månad, vilket också påverkar, säger Staffan Slörner.

Men bortsett från periodiseringsproblematiken så är det fortfarande ett tapp i november. Men ännu ska man inte dra för stora växlar på det, menar Staffan Slörner.

November är trots det den näst starkaste månaden någonsin.

– Det ser fortfarande ljust ut i december och vi har ett relativt bra bokningsläge. Å andra sidan mäter vi oss mot starka siffror förra året då det var ett stort tryck.

Vad tror du om nästa år?

– Vi redovisar bara våra siffror och låter andra göra prognoser. Det enda man kan säga är att det sannolikt blir nedgångar nästa år. Under hela nästa år kommer vi att mäta oss mot väldigt starka siffror som det blir svårt att matcha.

Det gör att vi kommer att uppleva fler månader med tapp nästa år. Mer intressant är huruvida annonsörerna ligger kvar på samma höga nivåer nästa år, berättar Staffan Slörner.

– Januari är alltid ganska svag och volymmässigt kommer nog siffrorna att slå hårt eftersom det är en månad med lite pengar i. Först i februari kommer vi att se om marknaden kommer igång. Och vi ska inte glömma att vi har händelser som hockey-VM, fotbolls-EM och OS framför oss.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.