Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Inhouse-trenden växer i USA

Publicerad: 21 Februari 2018, 07:58
Uppdaterad: 21 Februari 2018, 11:47

Byråer som Adweek talat med bekräftar att fler annonsörer rör sig mot att plocka hem planering och medieköp.


Ämnen i artikeln:

Inhouse

Steget mot att plocka hem medieköp inhouse fortsätter. Flera tunga aktörer som Adweek har pratat med bekräftar att en automatisering av medieköpen och en brist på transparens får fler annonsörer att arbeta mer inhouse.

Så sent som i slutet av januari i år meddelade P&G att de ska skära ned sina byråsamarbeten med hela 50 procent. P&G jobbar idag med 2 500 byråer, den siffran ska reduceras till 1 250, när jätteannonsören plockar hem en stor del av planeringen och medieköpen till företaget.

Dagens Media har tidigare berättat om att trenden även är påtaglig i Sverige, då inhousebyråerna blir både fler och större.

LÄS MER: Ökad press på byråerna vid medieköp inhouse

I en europeisk undersökning genomförd av Adobe, svarade 62 procent av annonsörerna att de kommer att plocka hem alla sina programmatiska köp till och med år 2022.

Byråer som Adweek talat med säger att annonsörerna tar en större kontroll över data och sin mediebudget, då de tar hem stora delar av planneringen och köpen inhouse.

– Jag har arbetat med klienter som kommer spendera miljoner enbart på sök, så istället för att lägga ut det på någon annan, kan de samla ihop ett kraftfullt team. Det är det som dödar [byråerna], säger Ken Robinson, ägare och partner för Ark Advisors, till Adweek.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Inhouse

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev