Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Inhouse har fullkomligt exploderat"

Publicerad: 18 April 2017, 06:18
Uppdaterad: 18 April 2017, 09:32

"Den digitala utvecklingen med content marketing och sociala medier gör att fler och fler känner att de kan göra bättre, snabbare och billigare kommunikation om de gör det inhouse", säger Håkan Bodman.

Hallå där Håkan Bodman, utbildningsledare och managementkonsult på konsultbolaget Inhouse, som för andra året i rad anordnar Inhouse inspiration day i Stockholm den 20 april.


Ämnen i artikeln:

Inhouse

Syftet med heldagsseminariet Inhouse inspiration day är låta inhousebyråchefer ”inspireras av relevanta ämnen” med fokus på hur den digitala utvecklingen påverkar det kreativa arbetet.

Flera byråer kommer under eventet berätta hur de arbetar för att stå sig mot externa kommunikationsbyråer. Scenen kommer bland annat intas av talare från Ica Reklam, spelföretaget King och Sony music entertainment.

Håkan Bodman är utbildningsledare och managementkonsult på Inhouse.

Vad är nytt för i år?– Förra året hade vi 20 inhousechefer som deltog under dagen. I år kommer det 50 stycken, så det har skett en väldig utveckling av intresset. Förutom de inspirationsföreläsare som vi har så kommer jag att presentera vår årliga framtidsundersökning, Inhouse-barometern, där jag har djupintervjuat ett 50-tal inhousechefer om hur de planerar att utveckla sina verksamheter under året.

Vad visar undersökningen?– Förra året visade den bland annat att en fjärdedel av cheferna planerade att ta hem flera uppdrag från den externa byrån. I årets undersökning berättar 75 procent av de tillfrågade cheferna att de planerar att utöka sin inhouseverksamhet 2017. Jag brukar kalla det för en revolution hur det här fullkomligt har exploderat de senaste åren.

Vad beror utvecklingen på?– Den digitala utvecklingen med content marketing och sociala medier gör att fler och fler känner att de kan göra bättre, snabbare och billigare kommunikation om de gör det inhouse. Det finns fortfarande mycket externa byråer kan tillföra, men det kan vara en förklaring. En annan skillnad från förra året är att många redan har eller planerar att ta hem rörlig produktion. Det är häftigt att se.

Mer information om Inhouse inspiration day kan du hitta här.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Inhouse

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev