Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Ingo vinner Burger King

Publicerad: 23 Augusti 2018, 08:15
Uppdaterad: 23 Augusti 2018, 09:09

Björn Ståhl, ECD på Ingo, Iwo Zakowski, vd Burger King och Simon Stefansson, strategichef på Ingo.

Reklambyrån Ingo ska få Burger King att ta kliv framåt på den svenska marknaden. "Vi har varit ganska så försiktiga i Sverige och det är långt ifrån vad vi globalt sett har varit", säger Burger Kings vd till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

IngoBurger King

Ingo har vunnit uppdraget att utveckla varumärket Burger King i Sverige. Byråns första kampanj kommer synas redan i september. Därmed förlorar Berntzon Bylund uppdraget som de har haft de senaste sex åren.

Varför byter ni byrå?

– Vi tycker att vårt varumärke måste ta ett par steg framåt. Jag kom in som vd i början av året och vi har inte gjort exakt som vi har tänkt. Vi har tittat på ett par reklambyråer i Sverige och jag, tillsammans med det globala teamet, är övertygade om att Ingo är vår perfekta partner, säger Iwo Zakowski, vd för Burger King i Sverige, till Dagens Media.

Hur ska ni utveckla varumärket i Sverige?

– Det finns ett par saker. Det ena är att Burger King som varumärke har varit ganska så försiktiga i Sverige och det är långt ifrån vad vi globalt sett har varit. Under de senaste åren har Burger King exempelvis plockat hem 94 Cannes Lions och blivit utsedda till Marketers of the year, vi har gjort legendariska globala kampanjer men inte riktigt tagit till vara på det i Sverige. Sedan kan vi från Sverige inte göra oändligt mycket globala kampanjer men Sverige som land, med den kreativa kompetens som finns, är otroligt bra. Det finns fantastiskt mycket potential, säger Iwo Zakowski och fortsätter:

– Den andra saken handlar om att vi behöver bli lite mer lokala och mycket mer personliga, mer autentiska och visa det varumärket står för – ”imperfectly perfect”. Vi grillar även vår mat över öppen flamma, det är det nog inte så många som vet, och matkvaliteten ligger på en hög nivå.

Konkurrenterna McDonalds och Max har i sina kampanjer bland annat framhävt hur man bidrar till samhället och klimatet. McDonalds kampanj "Stora nog att göra skillnad" visar bland annat att de har laddningsplatser för elbilar och Max har under en längre tid lyft fram hur "gröna" de är i sina alternativ.

Hittills har man inte sett den typen av budskap i Burger Kings kommunikation – kommer man se det framöver?

– Alla planer är inte helt tydliga ännu. Främst är vi ett varumärke som säljer god mat, detsamma gäller för både Max och McDonalds. Gästerna kan välja vad de vill ha, vi har den godaste maten och ligger på topp även om Max brukar säga något annat. Sedan gäller det att erbjuda tjänster runt om det. Om elladdningsstationer är något man behöver, då är det inte så hemskt mycket mer komplicerat än att vi skulle kunna erbjuda det. Om det finns ett intresse hos gästerna att äta grönade burgare eller mer vegetariska alternativ så måste vi erbjuda det och vi erbjuder exempelvis halloumiburgare och har en hög procent av icke rött kött. Vi har ganska mycket kvar att göra kring positioneringsarbetet som vi kan jobba med.

Ingos Björn Ståhl om uppdraget:

– Burger King är ett fantastiskt varumärke som har en tradition av att skapa försäljningsframgång genom bra kommunikation. Det i kombination med att erbjuda "Flame grilled" och handgjorda burgare är något som vi ska göra den svenska befolkningen varse om. Vi är grymt taggade, säger han i en kommentar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IngoBurger King

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev