Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Ingo – studenternas favorit

Publicerad: 12 Mars 2012, 10:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

Reklambyrån Ingo är den mest åtråvärda arbetsplatsen för studenter inom medie-, reklam- och kommunikation.


Career Index är en studie gjord av Academic Communication, som omfattar nästan 10 000 studenter.

897 av dem rankade arbetsgivarna inom medie-, reklam- och kommunikationsbranschen.

I topp hamnade reklambyrån Ingo, som bildades förra året när Grey och Ogilvy gick ihop.

Den näst mest populära arbetsplatsen är mediebyrån Carat, tätt följd av Forsman & Bodenfors.

Överlag var byråerna mer eftertraktade än mediehusen, då Schibsted, TV4 och Bonnier hmnar längst ned på topp-tio.

Högst i topp av samtliga studenter inom alla branscher var Google.

För de studenter som deltog i studien var det viktigt med samarbete, jobbets innehåll, ledarskapet och att hitta en balans i livet.

Jämlikhet, företagets roll i samhället och anseende är mindre viktigt för studenterna och de nyexaminerade i valet av arbetsgivare. Studien bygger på tio barometrar som studenterna rankar olika arbetsgivare utifrån.

Topp tio i mediebranschen     

1. Ingo (fd Ogilvy)

2. Carat    

3. Forsman & Bodenfors

4. Acne Creative

5. Mediacom

6. Maxus Communications

7. DDB Stockholm

8. Schibsted       

9. Bonnier

10. TV4    

Career Index bygger på svar från 4999 studenter 4812 ny exade unga akademiker . Respondenterna väljer initialt en till nio arbetsplatser de vill söka jobb på. Därefter betygsätter de (1-5) tio olika HR-parametrar utifrån hur viktiga de tycker de är på en arbetsplats. De tio parametrarna är: balans i livet, karriär, arbetsinnehåll, samarbete, lön & förmåner, jämlikhet, ledarskap, framgångsrik, roll i samhället samt placering & fysisk miljö. Sist graderar respondenterna (1-5) hur väl de uppfattar att valda företag levererar inom respektive parameter.

Rebecka Lindberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.