Ingo om vinstchanserna: "Håller tummarna"

Ingo har elva vinstchanser i reklamtävlingen Eurobest för sin uppmärksammade kampanj för Lidl.

I dag presenterades nomineringarna till reklamtävlingen Eurobest. Bland dem fanns flera svenska bidrag. Ingo har hela elva vintchanser för sin kampanj för Lidl.

Kampanjen "Dill – The Restaurant" väckte stor uppmärksamhet när den lanserades tidigare i höstas. Den brittiske stjärnkocken Michael Wignalls påstådda pop-up-krog visade sig i själva verket vara en iscensättning av Ingo i syfte att marknadsföra Lidl.

– Det här är den första tävlingen som vi skickar in den till, så det känns väldigt kul. Vi är jätteglada och håller tummarna för vinst, säger Josefine Richards, copywriter på Ingo till Dagens Media.

Syftet med kampanjen var att slå hål på fördomar och visa Lidls utbud av bland annat ekologiska produkter och svenskt kött.

– Jag tycker att det är kul att vi lyckats göra marknadsföring som innebär en större tankeställning. Vi har så mycket förutfattade meningar om Lidl som inte stämmer, så vi kände att vi måste bevisa det på ett annat sätt en genom vanlig marknadsföring, det har vi slutat lyssna på. Det var ett spännande experiment.

Men Ingo och Lidl fick också kritik för kampanjen, för att de skulle ha lurat folk.

– Det är det enda som har varit tråkigt, att vi fick den kritiken. Vi bjöd på så mycket samtidigt, en tvåstjärnig middagsupplevelse med underhållning. Vi gjorde det här för att man skulle få en tankeställare. Alla får tycka vad de vill men vi fick otroligt mycket positiv respons, säger Josefine Richards.

Priserna i Eurobest delas ut på lördag.

LÄS OCKSÅ:

Publicerad 2013-12-05 09.40Uppdaterad 2015-12-06 12.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: