"Ingo har fått ett rykte i världen"

2018-06-19 13:02  
Dagens Media träffar Björn Ståhl och Josefine Richards på Ingo i Cannes.

CANNES LIONS 2018. Efter succéåren i Cannes Lions har Ingo växt med dubbla storleken – både vad gäller medarbetare och kunder. "Vinster i Cannes kan verkligen ge konkreta effekter", säger Josefine Richards, creative director.

Ingo har en lång rad av framgångsrika Cannes Lions-år bakom sig. Inte minst 2016, då byrån tog hem storslam för hyllade "The Swedish Number" för Svenska Turistföreningen och "Le Bon" för Lidl.

När Dagens Media träffar Josefine Richards, creative director och Björn Ståhl, executive creative director, som för övrigt är i Cannes för 19:e året, konstaterar de att succéråren bara har gjort dem mer sporrade. 

Under 2016 tog byrån hem hela 20 lejon och blev tredje bästa byrå under Cannes Lions – i hela världen.

– Vi vet nog att vi aldrig kommer att kunna toppa det. Det är ganska sällan man har två så stora kampanjer samtidigt, säger Josefine Richards.

– Men mätt blir man absolut inte – tvärt om. Man blir sporrad och vill bara ha mer, säger Björn Ståhl.

Bara i början på Cannes Lions-veckan har Ingo redan tagit hem flera nomineringar, bland annat för "Hold on to mom" för Phizer/BMS i kategorin Pharma, som de dock inte tog hem vinst i, samt i kategorin Mobile med "Read Proof" för Fokus.

– Det känns som en härlig start på veckan – lovande. Vi har skickat in tre olika kampanjer, så nu har vi tagit hem nomineringar med två av tre.

På Ingo tar man sina Cannes-inskick väldigt seriöst, berättar Björn Ståhl.

– Vi börjar jobba med våra inskick redan i januari och lägger mycket tid på att välja ut vilka kategorier våra kampanjer bör tävla i, vart de är som starkast. Sedan har vi bollplank inom nätverken, bland annat i New York och Tyskland som också kommer in och delar med sig av sin syn på saken.

– Det är ju mycket pengar det handlar om, så man vill ju inte skicka in en kampanj i onödan, säger Josefine Richards och fortsätter:

– När jag har suttit i juryn och sett jobb som bara är inslängda i alla kategorier har det känts lite oseriöst, som att någon har haft en lite för stor pott pengar och bara chansat. Man orkar antagligen inte lägga tid på att tänka till kring vart kampanjen har sitt primära syfte, vilket verkligen gör. 

Björn Ståhl berättar att Cannes har gått igenom en stor utveckling under de 19 år han har varit på plats. Antalet kategorier har expanderat kraftigt i takt med medieslagens utveckling.

– Hela den digitala revolutionen har förändrat tävlingen i grunden. När jag var i Cannes första gången 1997 var film den mest prestigefyllda kategorin, alla ville vinna den. Men Cannes har också förändrats på ett bra sätt, de utvecklar hela reklambranschen och är med i tiden.

Han upplever dessutom att tävlingen tas mycket seriösare idag, mycket tack vare den ökade insikten i reklamens värde för hela affären.

– Nu är Cannes nästan på liv och död. Vi har ju kvar på oss från nätverket att leverera x antal lejon. Och förut var det mycket mer så att man tog tävlingen med en klackspark. Det finns så många galna historier från Cannes från 90-talet.

– Men det är också för att man ser vilken betydelse Cannes Lions har idag, för jobb och för kunder och för affären, fyller Josefine Richards i.

Björn Ståhl instämmer:

– Ja, det är ju bara att titta på oss. Vi gjorde såklart en hel del bra kampanjer som vann här nere tidigare, sedan kom ”The Swedish Number” och där märkte vi att proppen släppte.

– Sedan dess har vi dubblat både antal medarbetare och antal kunder. Så vinster i Cannes kan verkligen ge konkreta effekter, säger Josefine Richards.

Idag är består byrån av drygt 70 medarbetare. Ingo har speciellt letat efter starka planners, stärkt upp med många kreatörer och framför allt har man blivit fler tjejer.

– Jag tror vi är ungefär 50 procent tjejer bland våra kreatörer idag, säger Josefine Richards.

– Framför allt har vi förstärkt med personer som inte har en traditionell syn på reklam. Som är bredare än sin yrkestitel, för det är det som är framgången litegrann – att tänka medieneutralt.

När Dagens Media nyligen träffade Jens Welin på Nord DDB berättade han om sin vision om en tillbakagång till Mad Men-erans fullservice-byråer, som också satt på medieköpet. Både Josefine Richards och Björn Ståhl tror att en sådan utveckling är möjlig framåt.

– Jag tror – och har hört – många kunder säga att de önskar att det vore så, säger Josefine Richards.

Efter framgångarna och det växande antalet medarbetare och kunder har det tagit ett litet tag för Ingo att samla ihop byrån för att bevara kulturen.

– Det känns litegrann som att vi har haft ett mellanår. Men nu kommer vi tillbaka. De jobben vi gör just nu känns riktigt spännande, det är bra grejer på gång, säger Josefine Richards.

Vad har varit utmanande under året som gått?

– Det har varit att det går för fort. Det har varit supermycket att göra och det har kommit in mycket nya människor, och man skulle vilja ha tiden att fånga in alla och överföra vår kultur. Men det tycker jag att vi har gjort nu, det har tagit sin lilla tid men det måste det få göra. Nu har vi landat, säger Josefine Richards.

Vad är det som utmärker Ingos byråkultur?

– Att vi är snälla – det är ett centralt ord för oss. Det har följt med oss under många år och sitter i väggarna, säger Josefine Richards.

– Vi hjälper och stödjer varandra, fyller Björn Ståhl i.

– Det finns ingen prestige hos oss utan alla vill alla väl. Dessutom har vi väldigt tydliga processer som alla följer och jobbar efter, och det är ganska bra för det blir inget kaos. Många som har lämnat oss och gått till andra ställen, har saknat vårt sätt att ha ordning och reda. Alla vet vad man ska göra och när i processen.

Är det svårt att inte bli lite kaxig efter de framgångar ni haft under de senaste åren?

– Nej, inte alls, säger båda och skrattar.

– Vi är skitdåliga på att klappa oss själva på axeln, det blir mer ”oj då”, säger Björn Ståhl.

– Fast det är skönt tycker jag, det finns ingenting negativt med att vara så. Det gör att man fortsätter att kämpa och vara ödmjuka mot varandra, säger Josefine Richards.

Samtidigt berättar dem att folk i den internationella reklambranschen reagerar på att en sådan förhållandevis liten byrå från Sverige kan lyckas alstra sådana storvinnande kampanjer.

– Man får ögonen på sig, idag får vi förfrågningar hela tiden från folk som bland annat bjuder in och vill att vi ska föreläsa om hur vi arbetar. Dessutom blir nätverket mer influerat av Ingos sätt än tvärt om, vilket är väldigt roligt för oss, säger Josefine Richards.

– Vi har faktiskt fått ett rykte i världen, vi märker att de flesta här nere i Cannes känner till Ingo, säger Björn Ståhl.

Ingos förhoppningar på Cannes-veckan är att ta hem minst ett lejon. Fem år i rad har de vunnit guld, så blir de utan i år är det inte utan att besvikelsen sätter in.

– Det finns ju inga självklara storvinnare bland nomineringarna i år, alla är nog lite fundersamma över hur det kommer gå i år, säger Josefine Richards.

Duon avslöjar avslutningsvis att byrån planerar att växa ännu mer framåt.

– Kunderna ramlar ju in, så är det. Vi är ute och tittar på folk just nu, säger Björn Ståhl.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt