Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Ingenting har blivit reglerat, det har inte hänt någonting"

Publicerad: 8 Augusti 2012, 13:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Nu går den kund som stämt reklambyrån Infobahn ut och säger att inga av deras krav har mötts. Reklambyrån hävdar att detta är felaktigt.


Dagensmedia.se har tidigare skrivit om att KTF stämmer reklambyrån Infobahn. Enligt KTF har Infobahn, efter att de anlitats för att ta fram ett nyhetsbrev, vägrat lämna ut ett adressregister med drygt 4 000 mejladresser samt en illustration som KTF ska ha betalat för.

Ulrika Flodberg är vd på Branschföreningen för Storköksleverantörer, BFS. KTF fungerar som ett serviceföretag för BFS och det är BFS:s nyhetsbrev stämningsansökan gäller.

– Ärendet har gått till Solna Tingsrätt och hela proceduren ska gå om från början igen. Ingenting har blivit reglerat, det har inte hänt någonting. Det har inte kommit något svar på de krav vi ställt. Vi hävdar att vi fortfarande ska ha det som vi betalt för, säger hon till dagensmedia.se.

Gunilla Christiansson, vd och projektledare på Infobahn, säger dock att hon inte vet något om att proceduren ska tas om på nytt.

– Det är inget som vi fått någon uppgift om. Om det sker så får vi ta ställning till det, säger hon till dagensmedia.se.

Gunilla Christianssons har tidigare också uppgett att KTF endast har hyrt adressregistret. Detta tillbakavisas bestämt av Ulrika Flodberg.

– Vi hävdar att vi har rätt till adresserna. Enligt den kommunikation vi har haft gäller det inköp av adresser. Det står klart och tydligt i fakturan vi har fått, det står inköp och i vår värld betyder köpa köpa. Vi ska ha de här adresserna, säger hon.

Ulrika Flodberg säger dessutom att KTF inte heller fått den illustration som skickats ut med nyhetsbrevet och som företaget ska ha betalt 11 875 kronor för.

– Vi har inte fått den som en separat illustration, utan den har legat som ett huvud i nyhetsbreven, men det innebär ju att de ligger som en html-fil, säger hon.

Gunilla Christiansson hävdar dock fortfarande att KTF redan fått bilden.

– Den är absolut levererad, för länge sedan.

Ulrika Flodberg:

– Vi har sagt flera gånger, var snäll och skicka över bilden. Vi har sagt det via mejl, och brev och har pratat med dem. Men ändå kommer inte bilden. Den kan ju inte vara försvunnen. Om den finns borde filen kunna skickas igen.

Kommer ni att arbeta med reklambyråer i fortsättningen?

– Vi brukar inte göra det. Vi har inte jobbat med utåtriktad kommunikation tidigare, detta var ett tillfälle att prova den möjligheten. Vi får nog tänka efter framöver. Detta ger ingen bra bild av reklambyråer. Infobahn använder kommunikation som inte ens vi förstår och de svar vi får är kortfattade, det är egendomligt.

Läs också:

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.