Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Inga svenska lejon i Media

De svenska byråerna gick lottlösa i Media - trots 11 nominerade bidrag.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Juni 2010, 11:12
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:46

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2010Naked

Totalt hade de svenska byråerna skickat in 75 bidrag i kategorin.

Nakeds Fredrik Svensson, som satt i juryn, tycker ändå att det fanns flera intressanta svenska bidrag i kategorin.

– Rolighetsteorin och Ikeas Facebook showroom borde ha fått större utrymme. Ett problem med de svenska bidragen är att de inte kunde redovisa resultaten på lika bra sätt som vinnarna. Det är ofta resultatet som skiljer från att bara hamna på shortlist och det är också 35 procent av bedömningen, säger han.

Men samtidigt vet vi att vinster i Cannes Lions lika gärna kan handla om tillfälligheter som vilken underkategori man skickar in till, nivån på bidragen och vilka som sitter i juryn.

– Idéerna finns där i de svenska bidragen, men man måste vara tydligare med hur resultatet påverkar affären. Många i juryn kommer från länder som har en annan syn på vad som är bra media än vad vi har i Sverige. Jag tycker Sverige ligger före men det kan också ligga oss i fatet.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.