Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Ikea får prestigefullt reklampris

Publicerad: 15 November 2010, 11:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Svenska Ikea har utsetts till Advertiser of the Year av reklamtävlingen Eurobest.


Ämnen i artikeln:

IkeaMECForsman Bodenfors

Priset tilldelas europeiska företag som utmärker sig för "inspirerande och innovativ marknadsföring" och som sporrar sina byråer att arbeta kreativt.

– Ikea stödjer helhjärtat sina byråers kreativa arbete, vars resultat har blivit en hel del fantastisk och varierande kommunikation, medan man alltid har hållit sig till sitt varumärkes värden, säger Eurobest-chefen Philip Thomas i ett pressmeddelande.

Förra året tog Guiness ham priset, som då var nyinstiftat.

Ikea har totalt vunnit 31 olika priser sedan 1988 i Eurobests tävlingar. Kedjan har sedan 15 år tillbaka ett samarbete med Forsman & Bodenfors.

– Ikea är tveklöst ett av de mest inspirerande uppdrag jag haft. Inte minst deras sätt att hantera den globala varumärkesfrågan. Samma värderingar och attityd överallt, men relativt stor frihet för marknaderna att göra egna tolkningar. Det minimerar onödig politik och byråkrati, sa Filip Nilsson, kreativ chef på Forsman & Bodenfors, nyligen till Dagens Media.

Mediebyrå är MEC, och även det samarbetet har pågått i längre än ett decennium.

Eurobest hålls mellan den 7 och 8 december i Hamburg.

Läs en lång intervju med Ikeas marknadschef Nils Larsson och Forsman & Bodenfors kreativa chef Filip NIlsson i DM Plus.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

IkeaMECForsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.