Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Ikea Communications bantar

Publicerad: 10 december 2012, 13:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

UPPDATERAD. Ikea Communications, som bland annat producerar Ikeakatalogen, minskar bemanningen med 50 tjänster, enligt P4 Kronoberg.


Ämnen i artikeln:

Ikea

Anledningen är att bolaget ska delas upp i två delar – produktion och kreation.

Produktionen ska stanna i Älmhult, medan kreationsdelen med 30 tjänster flyttar till Malmö.

Efter neddragningarna kommer man att vara 220 anställda på Ikea Communications i Älmhult.

– Vi vill förbättra vår verksamhet och förenkla vår organisation och på så sätt uppnå en högre kvalitet i vår kommunikation, men också kunna producera med kortare ledtider och på ett mer kostnadseffektivt sätt, säger Susanne Pulverer Bergstrand, vd på Ikea Communications, till dagensmedia.se.

Varför delar ni organisationen i två delar?

– Produktion och kreation är två väldigt olika verksamheter som kräver olika kompetenser, olika tempon och olika sätt att mäta framgång. Blandar man dem kan man bli ineffektiv och det påverkar också kvaliteten. Vi vill förtydliga och fokusera och ta bort överlappande roller för att få ett bättre resultat.

Varför flyttar ni kreationen till Malmö?

– Det här kommer att vara en utåtriktad verksamhet med mycket externa kontakter där vi jobbar med de bästa på marknaden. Då behöver vi ha det placerat på ett ställe som är lätt att ta sig till.

Resumé har skrivit att ni bygger upp Malmökontoret tillsammans med McCann – ska ni fortsätta med dem?

– Det vi gör tillsammans med McCann, och även andra partners, är en pilot och ett test av att jobba på det här sättet. Vi har ännu inte beslutat om vi ska fortsätta i det här skedet, utan bara om hur vi ska lägga upp verksamheten. Vilka partners vi ska ha kommer i nästa skede.

Följer personalen med från Älmhult till Malmö?

– Vi hoppas att det blir en hel del som går vidare, vi ska jobba med varje medarbetare kring deras önskemål, kompetens och vad som är möjligt. Vår ambition är att så många som möjligt ska hitta en roll i den nya organisationen, men om inte det är möjligt får vi se vad som finns inom det större Ikea.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.