Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

#IDittNamn vinner Webby

Publicerad: 27 April 2018, 13:14
Uppdaterad: 27 April 2018, 13:25

Fotbollslandslagets Olivia Schough, Lotta Schelin och Lisa Dahlkvist. Namnen byts ut mot stärkande tweets i kampanjen #Idittnamn.

Edelman Deportivo prisas för budskapen på fotbollspelarnas tröjor: "Responsen för denna kampanj har varit fantastisk", säger cd:n Martin Jon Adolfsson.


Ämnen i artikeln:

Edelman DeportivoAdidas

Dt är andra året på rad som byrån Edelman Deportivo prisas i den internationella kommunikationstävlingen Webby Awards.

Förra året var det Hövding-kampanjen "Give a Beep" som prisades, i år är det #Inyourname som byrån gjort i samarbete med Adidas och Svenska fotbollförbundet, som kammar hem vinst inom kategorin "Best Influencer Endorsements".

I kampanjen pryddes damlandslagets tröjryggar av stärkande tweets från kända kvinnor istället för fotbollspelarnas egna namn. Urvalet av kända kvinnor och budskap gjordes utifrån damlandslagets eget motto ”Jaget är Laget” och ambitionen var att motivera och inspirera unga tjejer. På spelarnas ryggar gick att läsa tweets från bland annat  Silvana Imam, Zara Larsson, Linda Pira och Gudrun Schyman.

Efter bara ett par dagar hade både svenska och utländska tidningar skrivit om kampanjen. Bland annat, BBC, The Guardian, CNN och Mashable och Expressen.

– Det känns jättekul när vi som byrå tillsammans med modiga kunder har kunnat sätta fokus på en viktig fråga som denna. Med en kulturell kärna som utgångspunkt så skapade vi ett starkt engagemang, och responsen för denna kampanj har varit fantastisk – långt utanför Sveriges gränser, kommenterar Martin Jon Adolfsson, som är cd på Edelman Deportivo.

Läs mer om kampanjen #IDittNamn här.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Edelman DeportivoAdidas

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.