Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Hyundai handlar mediebyrå

Publicerad: 9 Juli 2009, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Pitchen gäller globala medieköp.


Koreanska bilmärket Hyundai har enligt brittiska branschmedier kallat till mediebyråpitch. Tanken är att samordna medieköpen för Hyundai och dotterbolaget Kia Motors. I Sverige står Starcom för Hyundais medieköp medan Kia anlitar OMG-byrån PHD.

På många andra europeiska marknader samarbetar  Kia med K360, en enhet som Omnicom bildade enbart för Kia. Enligt källor till Brand Republic vill Hyundai se en liknande lösning efter den här pitchen. Då spelar det ingen roll om en ny partner redan har konkurrerande bilmärken i sin portfölj.

Kias och Hyundai köpte i Sverige medier för drygt 160 miljoner bruttokronor förra året, enligt Sifo Reklammätningar.

Det nya avtalet ska träda i kraft 2010.

– Pitchen gäller när Hyundai gör sina medieköp internationellt. Lokalt i Sverige har vi ett avtal med Starcom, som inte påverkas, säger Roland Bägén, marknadschef på Hyundai.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.