Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Hur blir jag hetast i Almedalen?"

Publicerad: 28 Juni 2017, 13:38
Uppdaterad: 28 Juni 2017, 13:45

Nils Grunditz jobbar med medierelationer, opinionsbildning och lobbying på Westander. Dessutom är han juryordförande för byråns utmärkelse "Hetast i Almedalen".

Nils Grunditz är juryordförande för Westanders "Hetast i Almedalen" – här är hans bästa tips för att ta hem utmärkelsen.


Ämnen i artikeln:

WestanderAlmedalen

För elfte året i rad delar pr-byrån Westander ut priset "Hetast i Almedalen". Priset går till den aktör som lyckas bäst med att få ut sitt budskap under Almedalsvecka­n.

– Det här är Westanders sätt att uppmärksamma dem som är bra på att få fram sina budskap. Vi vill att fler ska delta i samhällsdebatten, oavsett om man tillhör en organisation, en myndighet eller ett företag, säger Nils Grunditz, juryordförande för Westanders "Hetast i Almedalen", till Dagens Media.

Vad betyder Almedalen för dig personligen?

– Innan jag åkte till Almedalen första gången föll jag nog lite för mediebilden av att det var ett rosémingel för politiker. Nu har jag varit där i tre år och insett vilken otroligt viktig arena det är för diskussion, debatt och för att knyta kontakter. Min bild har ställts upp och ner, kan man säga.

Hur viktigt är det att synas i Almedalen?

– Det beror på vem man är. Det kan vara viktigt att synas och höras så mycket som möjligt. Men till stor del handlar Almedalen om att man är tillsammans med beslutsfattare under en vecka och träffas med garden nere. Man kan samtala om viktiga samhällsfrågor, som är svårt på andra platser under andra delar av året.

Vad ska man göra för att inte vara het i Almedalen?

– Är man inte transparent och inte visar vad man står för i samhällsdebatten, är det svårt att bli hetast i Almedalen. Vi vill att fler deltar i debatten, och det gör man genom att ta ställning i en viktig samhällsfråga.

Den här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias tryckta magasin, nummer 6, 2017.

Nils Grunditz fem bästa tips:

1. Våga ta ställning

2017 vill vi inte bara veta vad ett företag gör, utan vilka värderingar det står för.

2. Visa på samhälls­intresset

Berätta hur det ni gör bidrar till en positiv samhällsutveckling.

3. Utnyttja alla kanaler

"Hetast i Almedalen" delas ut till den aktör som bäst når ut med sitt budskap. Då gäller det att utnyttja alla tillgänliga kanaler och låta dem komplettera varandra.

4. Var kreativ

Det är många som vill synas och höras i Almedalen – hur ska du få dem att lägga märket till just dig?

5. Ha örat mot marken

Försök att fånga upp vad folk talar om. Hur hänger ditt budskap ihop med den aktuella samhällsdebatten?

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

WestanderAlmedalen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.