Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Huliganattack, Bodström och svinig reklam

Publicerad: 28 Maj 2011, 04:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar några av de medie- och reklamnyheter du borde ha läst den gångna veckan.


ICA: "EN KATASTROFSTART"

Derbyt mellan Malmö FF och Helsingborg skakades av skandalscener. En mardrömsstart för nya storsponsorn Ica – vars logga hade premiär på Malmö FF:s tröjor.

– Det var en katastrofstart för oss. Det är fruktansvärt att något sådant kan inträffa, sa Teddy Falkenek, varumärkesdirektör på Ica.

CANAL PLUS MILJONKRAV MOT 18-ÅRINGEN

När den 18-årige huliganen rusade in på plan avbröts matchen – och Canal Plus sändning. Det vill vd:n Johan Kleberg nu ha betalt för.

– Den person som sprang in på planen borde rimligtvis ha vetat om att det skulle leda till att matchen avbröts. Det gör att det finns anledning för oss att ställa skadeståndskrav, sa Johan Kleberg, vd för Canal Plus.

PR-VÄRDE FÖR NÄSTAN 4 MILJONER – BARA I AFTONBLADET

Lanseringen av Thomas Bodströms nya bok har genererat pr för 3,6 miljoner kronor – bara i Aftonbladet. För dagensmedia.se berättade Norstedts pr-ansvarige om strategin bakom lanseringen.

– Det är omöjligt att förutse eller styra en boklansering i media. Vi hoppades att andra skulle värdera nyheterna och berättelserna i boken som lika intressanta som vi gör, sa Stefan Ingvarsson, pr-ansvarig på Norsteds.

JAN HELIN: "PAPPERSTIDNINGEN KOMMER ATT FÖRSVINNA"

Det var under en chat som Aftonbladets chefredaktör Jan Helin gav det dramatiska beskedet.

– Ja. För första gången tror jag faktiskt det. Men jag hoppas att det dröjer länge ännu och vi ska göra allt för att hålla den härliga papperstidningen vid liv så länge det gå, skrev Jan Helin.

WORKEY-BRÅKET KNÄCKTE ASP

Asp säljutveckling tvingades att gå i konkurs efter att samarbetet med jobbsajten Workey havererat efter mindre än två månader.

– Det var en för stor kostym för något som enligt mig inte fanns, sa Valentino Rongione, vd på Asp säljutveckling.

"SVINIGT, CITY GROSS"

En reklamfilm från City Gross gjorde organisationen Djurens rätt rejält förbannade. Därför KO-anmäldes den sviniga kampanjen.

– City Gross lurar konsumenterna att tro att grisar har det bra i vårt land. Filmen ger helt enkelt en gravt felaktig bild av hur livet ser ut för grisar i Sverige. Det är det vi vänder oss mot, sa Cecilia Mille, enhetschef på Djurens rätt.

Veckans mest lästa artiklar:

* Penis inklippt i Pluras kök

* Mcdonalds fräcka kupp mot Max

* Sofis Mode värvar supermodell

Veckans mest kommenterade artiklar:

* Hovet kräver att få se skandalbilderna

* Canal Plus miljonkrav mot 18-åringen

* "Svinigt, City Gross"

Stephan Drenzel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.