Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Byråer

Hovets digitala närvaro sågas

Publicerad: 26 Oktober 2012, 11:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Hovets presschef Bertil Ternert hyllar den egna kommunikationen – men får nu en rejäl bakläxa av mediebyrån Starcom.


Ämnen i artikeln:

Hovet

Trots att förlovningen mellan prinsessan Madeleine och kärleken Chris O'Neill var gårdagens stora nyhet valde Hovet att enbart kommunicera via egna kanaler. Något som presschefen Bertil Ternert kallade för "praktiskt".

– Tidigare fick vi gå via nyhetsbyråer men det här är ett umärkt sätt att kommunicera på, sa Hovets presschef Bertil Ternert när dagensmedia.se intervjuade honom om mediestrategin bakom.

Men nu får Hovet en rejäl bakläxa. Det är mediebyrån Starcom som analyserat Hovets närvaro i de digitala medierna. Och det finns mycket som kan göras bättre.

I mediebyråns undersökning Digital Health Check, som mäter digital närvaro, hamnar kungahuset i det absoluta bottenskiktet. Anledningen är bland annat att Hovet inte använder Twitter och saknar chatfunktion på sajten.

– Man kan tycka att det vore på sin plats med en mer sofistikerad och ambitiös digital närvaro för Kungahuset. Som yttersta representanter för ett land som vill särskilja sig kring teknologi, design och kommunikation så känns inte det här speciellt ’För Sverige i tiden", säger Starcoms vd Johan Sjökvist till dagensmedia.se.

Totalt mäter Starcom 30 punkter i Digital Health Check. Av dessa kan Hovet förbättra hela 20 punkter. Telia, som ligger i toppen på Digital Health Check, behöver i jämförelse bara bocka av tre punkter för att nå 100 procent.

Framför allt är kungahuset svaga när det gäller dialog i de olika kanalerna. Exempelvis raderar Hovet negativa kommentarer på sin Facebook-sida samtidigt som den officiella sajten i princip bara erbjuder envägskommunikation.

– I ett samhälle där konsumenter får en allt mer central roll i förhållande till företag,varumärken och organisationer blir dialogen allt viktigare. Missas möjligheter till en sådan kommunikation är det svårt att få önskvärda attityder och bygga värde och lojalitet till sitt varumärke, säger Michael Simby, digital rådgivare på Starcom.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Hovet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev