Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Honesty gör en hel pudel efter spambloggar

Publicerad: 23 Juni 2011, 11:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Spamposter från reklambyrån Honesty visade sig komma från en av byråns praktikanter som missförstått sina instruktioner.


Ämnen i artikeln:

Honesty

”Hej XXX!

Jag heter Johan och jobbar på Honesty, just nu med det spännande projektet Pepsi Refresh som jag tror skulle kunna vara intressant för dig.”

Så börjar den bloggpost som nyligen publicerades på ett 50-tal bloggar. Det tog inte lång stund innan spambloggarna uppmärksammades på Twitter och Honestys chef för digitala medier, Jesper Åström, bad om ursäkt i sin egen blogg och förklarade att dåliga instruktioner till en av byråns praktikanter låg bakom fadäsen.

– Texten som har publicerats på de här bloggarna är en formatmall för hur man kan skriva för att kontakta bloggare men det var aldrig menat att gå ut. Det kan se autogenererat ut men jag tror att de flesta förstå att det är en mall eftersom namnet är utbytt mot XXX, säger Walter Naeslund, vd för Honesty.  

Men hur kunde praktikanten missförstå så grovt att han börjar spamblogga med en mall?

– Praktikanten har ingen skuld i det här alls. Felet är helt och hållet vårt och beror på dåliga instruktioner.

Honesty har efter händelsen varit i kontakt med de bloggare som praktikanten har postat på och förklarat och bett om ursäkt för det inträffade.

– Alla har visat förståelse och de flesta har också förstått att det hela rörde sig om ett misstag.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Honesty

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.