Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Höll på att gå åt helvete"

Publicerad: 24 Oktober 2013, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Här är byråledarna som stirrat krisen i vitögat, vidtagit de åtgärder som krävs, och kommit ut lönsamma på andra sidan.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsCohn WolfeSaabGustav MartnerCP BMarta Karlqvist

"Det är ingen idé att försöka köra en bil utan bensin. Det gäller att vara realist".

Det var till synes utan sentimentala åthävor som Olle Edsmar försatte sin byrå Augusti i konkurs innan sommaren. Efter 17 goda år gick det inte längre när storkunden Telia tappades.

Under de senaste tolv månaderna har minst tio etablerade kommunikationsbyråer gått i graven. Långt fler, bland dem ett antal av Sveriges mer välkända byrånamn, har stora problem. Konkurserna i branschen har ökat med 28 procent under årets första sex månader enligt UC.

Pr-byrån Grayling kämpar mot förluster och avhopp. McCanns förluster blir allt mer kännbara. Pr-byrån Hill+Knowlton Strategies hade om det inte vore för pengar från ägarna WPP fått slå igen för länge sedan.

Många byråer lyckas helt enkelt inte reda ut sina problem, och går under.

Det finns dock undantag.

Marta Karlqvist visste det inte när hon tog jobbet. Men Cohn & Wolfe-bossen Donna Imperato hade satt en deadline. Hon hade två år på sig att vända blödande pr-byrån Cohn & Wolfe.

– Jag möttes främst av en uppgivenhet. Istället för att ta upp de stora problemen frågade en medarbetare hur jag hade tänkt fixa en vägg som stått omålad länge, säger Marta Karlqvist om situationen på byrån när hon tillträdde.

Sedan började städningen.

– En omorganisation betyder nästan alltid att några får gå. Det gäller att ha en plan och sedan exekvera kompromisslöst.

Gustav Martner var med och grundade webbyrån Daddy, som köptes upp av Crispin Porter + Bogusky. Första åren gick det som planerat, men sedan gick allt nedåt.

När resten av byrå-Sverige satt och sippade glögg och julmust ringde han sin chef Miles Nadal, grundare och vd för MDC Partners.

”Ska jag säga upp mig? Kliva ned som vd? Eller köpa tillbaka byrån?”, frågade Gustav Martner byråbossen i USA.

Svaret kom med full styrka. Miles Nadal skrek rakt ut i luren från julfirandet:

”Gustav. You and your team are rock stars. We will sort this out. MDC will never let you down!”

– Vi hade en bra verksamhet och över 40 miljoner kronor i omsättning, ändå var känslan att det höll på att gå åt helvete, säger Gustav Martner i dag om det tunga slutet på 2012.

Annette Gårdö tog över som vd för Lowe Brindfors, en av Sveriges stoltaste reklambyråer – som förlorat ofattbara 110 miljoner kronor under de senaste fyra åren. Som lök på laxen landade en mångmiljonstämning från den havererade före detta storkunden Saabs konkursbo i knät på henne som en tidig julklapp.

– Vi ska återta positionen som en av Sveriges toppbyråer, både kreativt och ekonomiskt, säger Annette Gårdö.

Dagens Media berättar över åtta sidor i nummer 18 om byråledarna som stirrat krisen i vitögat, drivit igenom de åtgärder som krävs, och kommit ut lönsamma på andra sidan.

LÄS HELA REPORTAGET OM HUR BYRÅLEDARNA REDDE UPP KRISERNA i Dagens Media #18 – som utkommer i dag i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android samt via Readly.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.