Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Hennes råd till reklambranschen: ”Lek tvärtom-leken”

Publicerad: 3 Juli 2013, 08:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:40

Hallå där... reklambyrån Ingos kreative Christina Knight som sover i ett garage i Visby för att kunna kämpa mot osunda skönhetsideal i reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

Ingo

Vad gör du i Almedalen?

– Jag har deltagit i en debatt som Olika förlag arrangerade om vilka skönhetsideal som skapas av skönhetsindustrin, modebranschen samt reklambranschen, och vad vi kan göra för att förhindra att osunda skönhetsideal skapas.

Vilka skönhetsideal skapas i dag av reklambranschen?

– Reklambranschen skapar inte ensamt några ideal. Bilden är mer komplex och vi är många aktörer som måste ta vårt ansvar: modellagenturerna, modebranschen, reklambranschen och inte minst konsumenterna – som i viss grad kan rösta med sina plånböcker.

– Vi måste gemensamt driva den här frågan, den är jätteviktig. Massor med människor, inte minst unga flickor, mår otroligt dåligt av att försöka leva upp till de här overkliga skönhetsidealen.

Vad kan ni i reklambranschen göra?

– Det finns en ganska enkel lek man kan leka när man skapar reklam. Alla är så fasta i normer, ibland omedvetet, så det kan vara bra att leka ”tänk om vi gör precis tvärtom”. Vi behöver ifrågasätta de val vi ofta gör automatiskt, till exempel hur vi castar filmer eller väljer modeller.

– Tänk om vi skulle valt en mindre smal person, en man istället för en kvinna eller en person med ett annat etniskt ursprung? Mitt råd är att hela tiden leka ”tvärtom-leken” för att påminna sig om att vi väldigt lätt gör det normbetingande.

Du bor i ett garage under din tid i Visby, varför?

– Jag kom på ganska sent att jag skulle ned till Almedalen och då bokades det här garaget åt mig. Men det finns inga bilar i garaget, utan två bäddsoffor och fyra sängar, så det är inte så illa som det låter. Nina Åkestam och jag har sovit där tillsammans med ett gäng okända människor. Det är jättespännande. Man träffar massa nya människor. Det är okej att bo i ett garage.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ingo

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.