Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Hela Carlsberg till Åkestam Holst

Publicerad: 9 Juli 2009, 09:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Carlsbergs jätteupphandling av reklambyrå är klar. Upp mot 60 varumärken hamnar nu hos en och samma byrå.


Efter en mycket omfattande pitch med över tio byråer hamnar Carlsbergs reklambyråppdrag hos Åkestam Holst, kan Dagensmedia.se avslöja. Det innebär att varumärken som Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Festis och Ramlösa hamnar hos samma byrå.

– Jag tror det finns en fördel i att samla alla varumärken hos en byrå. På ölsidan till exempel blir det lättare att hitta rågångarna mellan de olika varumärkena och samtidigt se till så att man täcker in hela marknaden och att de olika varumrärkena inte kanibaliserar på varandra, säger Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst.

För Carlsberg är det här ett nytt sätt att arbeta, tidigare har bolaget jobbar med flera olika byråer för olika varumärken. Det nya upplägget ska leda till högre effektivitet och nya möjligheter att optimera produktportföljen.

Med bytet av arbetssätt lanserar Carlsberg en ny vision för företaget där allt arbete, från logistik till marknadsföring som Carlsberg själva beskriver det, ska baseras på en målgruppsinsikt.

Åkestam Holst fick beskedet tidigare i veckan och har än så länge enbart pratat kvalitet och inte kvantitet med kunden. Om Carlsbergs konto innebär några förändringar för byrån är för tidigt att säga.

– Vi har bemanning så att vi kan köra i full fart direkt efter sommaren. Sedan får vi se vad det här innebär på längre sikt, säger Göran Åkestam.

Åkestam Holst blir övergripande reklamkonceptbyrå för alla varumärken inom Carlsberg. När huvudbyrån nu är på plats ska Carlsberg titta vidare på andra typer av leverantörer, som webbyråer och eventbyrå.

Dagensmedia.se har sökt Christina Wergens, marknadsdirektör på Carlsberg.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.