Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Havas köper Bizkit Wisely

Publicerad: 17 September 2014, 05:34
Uppdaterad: 11 December 2015, 12:13

Havas förvärv ska göra mediebyrån "etta i Norden".


Mediebyrån Bizkit Wisley har under mer än tio år samarbetat med Havas, ett franskt kommunikations- och byrånätverk noterat på Parisbörsen. Som ett led i den svenska byråns ambition att stärka sitt erbjudande på den nordiska marknaden, och Havas ambition att stärka sig globalt, köper Havas 60 procent av Bizkit Wisely.

Diksussionerna om en gemensam framtid har förts under sommaren.

"Havas ligger längst fram av alla internationella nätverk när det gäller smart kommunikation och effektiva system som bland annat RTB, sales modeling och de är även skickliga på contentmarknadsföring och branded content och annan viktig spetskompetens", skriver Bizkit Wisely i en kommentar.

Köpet ger bolaget tillgång till Havas hela internationella nätverk, som inkluderar mer än 100 länder. Men huvudmålet är alltså en expansion i grannländerna, där målet är att bli "etta i Norden", enligt vd Johan Eidmann.

– Bizkit Wisely är ju en hybrid digital mediebyrå och vi har haft turen att det gått väldigt bra i många år i framförallt Sverige, därför vill vi gärna ge de övriga länderna i Norden möjlighet att ta del av vår produkt, säger han i ett pressmeddelande.

De tre grundarna Johan Eidmann, Peter Arnesson och Johnnie Åkerström stannar kvar i Bizkit Wisley.

Havaskoncernen omsätter cirka 140 miljarder kronor.

Utöver affären med den svenska byrån går Havas även in som delägare i den irländska mediebyrån GT Media.

– Att välkomna Bizkit Wisely och GT Media till Havas är ytterligare ett viktigt steg i vår etablering i två viktiga markander – Irland och Norden, säger Havas styrelseordförande Yannick Bolloré i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ:

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER:

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.