Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Harald Ullman är inte gubbsjuk"

Publicerad: 1 Juli 2013, 13:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:41

Förra året blev Ullman PR:s "brösttröjor" något oväntat en av Almedalens snackisar. Nu har byrån tryckt upp nya t-shirtar – och byxor där byråns kvinnliga medarbetare poserar på Harald Ullmans stjärt.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013Ullman PR

– De är häftiga, sa Harald Ullman om förra årets omtalade t-shirtar, som hade två spegelvända – och neonrosa – porträttbilder på vd:ns ansikte som brösttryck.

Sandra Kastås är pr-konsult på Ullman PR. Det var också hon som låg bakom brösttröjorna.

– Jag blev en förvånad över att tröjorna blev en sådan snackis. Jag hade inte trott det när jag tryckte dem, säger hon till Dagens Media.

Att sätta sin vd:s ansikte på brösten berättar hon bara var en kul idé.

– Sedan blev det jättenegativt i medierna vilket är lite konstigt med tanke på att alla kunder som vi pratade med tyckte att de var jätteroliga. Det var till och med en butik i Visby som ville köpa in t-shirtarna och en kund som tjatade om att få en.

Vad tror du det beror på?

– Det beror nog på att vår byrå har varit uppmärksammad för sådant här tidigare. Harald har ett rykte om sig att vara gubbsjuk.

Är han inte det?

– Nej absolut inte, han lyfter upp kvinnor enormt mycket. Jag har fått jättemycket ansvar och han stöttar mig till tusen. Det är väldigt jämställt på Ullman PR.

För att ytterligare poängtera det har Sandra Kastås låtit trycka upp nya "brösttröjor". Den här gången med henne själv och medarbetaren Sanna Wallenius Fehrman på brösten.

– Vi vill visa att det inte var någon sexistisk tanke bakom brösttröjorna.

Förutom de uppgraderade brösttröjorna har Ullman PR också låtit trycka upp "stjärtbyxor" som bärs av Harald Ullman själv samt en manlig praktikant.

– Nu har han mig och sanna på stjärten. Han gillar det.

Nu hoppas Sandra Kastås att de nya brösttröjorna ska bli en snackis.

– Det är viktigt att vi som pr-byrå skapar uppmärksamhet. Kan vi inte göra det är vi inte trovärdiga hos våra kunder men syns vi kan vi få dem att synas. Det gäller att provocera för att få uppmärksamhet.

Hur går det med kunderna?

– Det går jättebra. Vi har fått flera nya kunder.

Vilka kunder vill hon dock inte gå in på.

– Men det är kunder från flera olika branscher. Bland annat fastighet, målarfärg och e-handel. Det är enormt blandat.

Senast Ullman PR lämnade in ett bokslut, för 2011, redovisade byrån en förlust på 46 000 kronor. Samtidigt ökade dock omsättningen från 6 miljoner till 7 miljoner kronor.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013Ullman PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev