Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Har kunnat slipa vår verksamhet"

Publicerad: 19 Oktober 2012, 12:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Fyra frågor till Tomas Strandh, delägare på Priest PR, som hade en vinstmarginal på 33 procent för det brutna räkenskapsåret 2011/2012.


Pr-byrån Priest PR fick en vinstmarginal på 33 procent förra räkenskapsåret, samtidigt som omsättningen landade på sex miljoner kronor och rörelseresultatet på två miljoner kronor.

Ni fick en ordentlig vinstmarginal förra räkenskapsåret, vad beror det på?

– I samhället idag handlar allt om tillväxt, men vi bestämde oss när vi startade för att vara små och vara högst 6 personer. Då kan vi vara mer kräsna vad gäller kunder, anställda och uppdrag. Målet har också varit att jobba med så långa relationer som möjligt och det har gjort att vi 2011 lade 16 timmar på sälj under hela året. Vi hade ingen kundfluktuation över huvud taget, det kan möjligtvis komma in en ny kund men vi tappar extremt lite.

Vad har de långsiktiga relationerna inneburit?

– Att vi inte har behövt lägga tid på sälj och i och med det har vi kunnat slipa vår verksamhet mer och mer. Ett fokus på tillväxt tar resurser, så i och med att vi inte har fokuserat på tillväxt så har vi kunnat slipa verksamheten till en punkt där vi nog inte kommer längre i den storlek som vi är i nu.

Innebär det att ni ändå tänker växa?

– Vi får se. Tidigare beslutade vi att vi inte skulle växa över en omsättning på högst sex miljoner. Nu har vi nått maximal lönsamhet utifrån vår storlek, så vi kanske ändå tar ett litet steg uppåt. Men vi blir inte någon stor eller mellanstor byrå. Vi har fått in några nya uppdrag, men jag vet ännu inte omfattningen av dessa. Vi kanske anlitar upp till tre personer till.

Hur ser era planer för 2013 ut?

– Vi nådde målsättningen för vår omsättning prick på kronan förra året, så vi kanske som sagt växer lite grann. Sedan blir pr en allt större kraft och en funktion för framgång i olika bolag. Så vi är måna om att investera vår pr-kompetens i nya projekt och nya bolag. Vi kan nog få större utväxling av det än att leverera timmar och projekt.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.