Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Här är Telias nya butikskoncept

Publicerad: 25 juni 2009, 04:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Telia vill bort från rymdskeppsestetiken och lyfta fram tjänsterna. Den första butiken med det nya konceptet öppnar idag.


Rickard Kylberg är vd på Blink Design, som har tagit fram Telias nya butikskonceptet.

Han berättar att Blink tittat på telekom-retail världen över och konstaterat att det mesta ser likadant ut. Som rymdskepp.

– Telekom är en relativt ny kategori inom retail. Men det känns som att man redan stelnat i sin form, med dummies som man inte kan testa, tekniska miljöer och en orgie i rymdskeppsestetik. I den miljön ser mobiltelefonerna inte coola ut, säger Rickard Kylberg.

Blink har istället försökt att återskapa en lyxig hemmiljö. Man vill få besökarna att stanna längre i butiken och våga prova Telias produkter. Alla produkter i butiken är uppkopplade så att kunderna ska kunna prova tjänsterna.

– Vi har satsat på lyxiga material och bra hantverk. Butikerna är utrustade med avancerad teknik som gör att produkterna går att testa, men känslan ska ändå vara analog. Tekniken finns där men den är dold bakom ytan.

Uppdraget var att repositionera Telia genom ett nytt butikskoncept för hela Norden, där fokus är flyttat från hårdvaran till tjänsterna.

– Våra kundundersökningar visade att kunderna vill ha en varmare och mer vardaglig butiksmiljö, i stället för den nordiskt kalla och vita miljön som de flesta telekombutiker har. Dessutom vill man veta hur tjänsterna används, säger Hans Carlsson, chef för Telias butiker.

Målet är att öka försäljningen.

– Telia har gått från fast telefoni till att ge lösningar för en helt digital livsstil. Tjänsterna blir allt mer komplexa och kunskapskrävande, vilket för att butikerna blir viktigare, säger Rickard Kylberg.

– Ofta pushar telekomsäljare på en saker som man inte vet vad det är. Som kund har man inte alltid koll. Telia ska ta position med gratis rådgivning, tester och kom-igång-guide.

Den första omgjorda butiken är Telias butik i Ringen på Södermalm, som nyöppnar i morgon. Det är ett pilotprojekt som ska utvärderas innan konceptet rullar ut i övriga butiker.

– Om det går väl ut finns två scenarier. Antingen bygger vi om samtliga 80 butiker direkt, vilket innebär en kraftfull investering. Troligare är att vi inför det nya konceptet i alla nya butiker och bygger om resten peut om peut, säger Hans Carlsson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.