Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Här är planen som ska ge vinst 2016

Fem vd-byten på lika många år. McCanns svenska verksamhet har en tung tid bakom sig.Nu – snart två år efter att Marie Schnell Carlén tog över – har vinden vänt.– Kulturen när jag kom hit präglades av stor osäkerhet och splittring.


Publicerad: 27 Oktober 2015, 22:00
Uppdaterad: 15 Augusti 2017, 13:44

I januari förra året tog Marie Schnell Carlén över vd-posten på McCann i Sverige. Då hade byrån tappat flera kunder och medarbetare och visat röda siffror under flera år. 2013 gjorde McCann Worldwide, som består av McCann Stockholm, dm-byrån MRM och designbyrån Scandinavian Design Group, en förlust på 88 miljoner kronor.

– Det hade varit turbulent länge. Jag tror inte att det var någons fel, det är ingen som bär skulden. Möjligtvis har nätverket inte varit tillräckligt engagerade i den praktiska verksamheten, säger Marie Schnell Carlén.

Cheferna i New York och London ville se svarta siffror. De som inte kunde leverera det eller visa tecken på att leverera det blev utbytta.

– Man har haft för kort tid på sig. De har inte haft uthållighet.

I dag har nya chefer tagit över, men Marie Schnell Carlén tror också att McCanns problem bottnade i det faktum att de förlorat en så karismatisk ledare i Michael Storåkers.

– En färgstark eldsjäl kommer alltid att ha en stark dragningskraft på kunder och anställda. Att ta över efter en sådan person är en utmaning oavsett bransch, men i synnerhet i konsultbranschen. Jag tror att det är det otacksammaste som finns. Jag är glad att det var lite tid emellan för mig, säger hon.

Marie Schnell Carlén blev tillfrågad om att bli vd av Matias Palm-Jensen, då Nordenchef stationerad i London, efter att hon jobbat ett och ett halvt år som projektledare på McCann.

– Jag hade tät kontakt med honom, för jag upplevde att vi behövde hjälp. Jag var inte ledaren, men jag drev saker, för jag hade förväntningar från mina kunder som var jättehöga och jag var tvungen att hitta sätt att infria dem. Jag tror att de kände att här är någon som vill något. Jag är oerhört ”hands on”.

Marie Schnell Carlén bestämde sig direkt. Hon började med att sätta ihop en stor ledningsgrupp som tog fram en affärsplan i två delar: en långsiktig för tre år framåt och en kortsiktig.

– Utmaningen var att få folk att tro på det. När jag tillträdde trodde ingen att jag skulle klara det. Om ingen har klarat det på fem år, varför skulle du?

Det första steget mot att övertyga alla var att bygga en bra företagskultur från grunden. Förebilderna var företag som Google och Forsman & Bodenfors.

– Kulturen är nummer ett. Alla som jobbar här ska känna att det är kul – men det är inget som händer bara för att jag säger det. Det handlar om att sätta upp mål och ta fram en strategi. Den stora utmaningen är att leva värderingarna sen, säger Marie Schnell Carlén.

Hon såg framför sig en byrå där alla känner sig trygga och respekterade oavsett vilket jobb de gör, med högt i tak och där man vågar säga vad man tycker utan att bli dömd eller bedömd. Först då kan man bli kreativ.

– Kulturen när jag kom hit präglades av en stor osäkerhet och av en splittring. Det har inget med enskilda personer att göra, när man har haft så många chefsbyten vet man inte vad som gäller. Det fanns en stor grad av uppgivenhet, säger Marie Schnell Carlén, och fortsätter:

– När man känner sig osäker och det är otydligt vem som leder och det hela tiden är kunder som hoppar av, då hämmar det kreativiteten. Det minskar lusten att gå till jobbet.

Att kunderna valde att lämna byrån tror Marie Schnell Carlén hade att göra med att arbetsgrupperna ständigt ändrades och att det inte fanns någon fast punkt att vända sig till när det uppstod problem, eftersom ledningen byttes ut så ofta. Om de anställda mår bra får man också bättre kundrelationer, menar hon. Trots omständigheterna valde flera kunder att stanna kvar.

– Vi har gjort otroligt mycket bra jobb, trots att det var stökigt. Vi levererade på vissa kunder, dock inte alla. Det var därför folk klev av. Ett rykte i den här branschen är otroligt viktigt. För oss har det handlat oerhört mycket om att återställa ryktet, men jag visste att det måste börja inifrån.

I dag, snart två år efter vd-bytet, är McCann på banan igen, menar Marie Schnell Carlén. Bokslutet för 2014 visade en förlust på 18 miljoner kronor, en rejäl förbättring sedan föregående år. I år ska byrån gå jämnt upp.

– Jag satte hårt mot hårt. Jag sa till mina chefer på den första halvårsavstämningen att vi kommer inte att gå ”break even”, jag var tydlig med det. Men 2015 lovar jag att vi ska göra det. Vi var i ett läge där vi var så skadeskjutna att vi inte kunde växa. Jag sa: ”Det är inte ett problem att vi inte vinner pitcher, vi är inte ens inbjudna.”

Cheferna valde att lyssna. Efter att ha tappat kunder som Tre, Max, K-Rauta och Statoil började kunderna komma tillbaka förra hösten. Sedan i fjol har McCann vunnit sju nya kunder: Subway, Re:member, Stora Enso, Swedish Match, Blossa, Kavli och Eniro. Arbetsgrupperna är numera mindre än vad de historiskt sett har varit och de jobbar närmare kunderna.

Nästa steg är att växa, till runt 50 anställda, för att kunna utmana de större byråerna igen.

– McCann var ju där. Det är inget självändamål att bli stor, men vi behöver bli större för att slåss om de roliga uppdragen.

Målet är att McCann i Norden ska kunna erbjuda kunderna fullservice, genom att samarbeta mellan länderna. Byrån ska rekrytera en ny exekutiv creative director, och nu ligger fokus på att utveckla kunderbjudandet.

– Vi har lagt en bra grund och introducerat en ny arbetsmodell som är oerhört uppskattad. Det har också varit en dörröppnare till fler discipliner. Den största utmaningen nu är att hålla i det här. Att inte tappa momentum.

Fem chefer på fem år

Mccanns vd:ar

2009–2011 Pia Grahn

2011–2012 Anne Årneby

2012–2013 Robert Bryhn

2013–2014 Fredrik Westerman

2014–nu Marie Schnell Carlén

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.