Här är de nominerade i Cannes Young Lions

2018-04-25 14:15  
Här är de nominerade i Cannes young Lions 2018.

Nord DDB, Round & Round och Juno public relations – här är kreatörparen som tävlar om att få representera Sverige i Cannes.

Nu har de svenska nomineringarna släppts inför årets Cannes young Lions. Tävlingen, som arrangeras av KOMM, utser Sveriges skarpaste kreatörer under 30 år.

Årets jury har bestått av juryordförande Peter Herrman, som är designer och partner på Open Studio, samt av Lotta Ågerup som är art director på King och Stefan Ronge som är kreativ chef på Edelman Deportivo.

Kategorierna i år är Design, PR och Digitalt. Vinnarna får representera Sverige i den internationella tävlingen Young Lions som hålls under Cannes Lions i slutet av juni.

Nominerade Young Lions 2018:

Design

Victor Nilsson & Elin Jansson, Nord DDB

Bidragsnamn: Varumärkesidentitet Medveten Konsumtion

Bidragsbeskrivning: För att tydliggöra Medveten Konsumtions verksamhet behövs en varumärkesidentitet som ramar in hela spektrat av det som verksamheten arbetar för, en hållbar framtid. En visuell lösning som speglar återvinning,
 ekosystem och ansvar på ett inspirerande och lekfullt sätt.

Lukas Klepke, Bombayworks & Andreas Johansson, Tills.

Bidragsnamn: Medveten konsumtion – ny grafisk identitet 2018

Bidragsbeskrivning: Medveten Konsumtion är en organisation som verkar för en hållbar framtid. De främsta verktygen i deras tonalitet är inspiration, motivation och auktion. I den uppdaterade grafiska identiteten gör vi ett avstamp i dessa tre uttryck och bygger en helhet som tar fasta på glädje, kreativitet och rörelse. Ett språk som kan talas både på en föreläsning, en second hand-marknad eller i en tweet.

Sebastian Örtegren & Ivo Rubboli, Essen International

Bidragsnamn: Visuell identitet för Medveten Konsumtion

Bidragsbeskrivning: En varumärkesidentitet ska naturligtvis spegla verksamheten. För att visualisera Medveten Konsumtions tilltro till ’konsumentmakt’ har vi därför valt att inspireras av dem som faktiskt kämpar för sin övertygelse. De godhjärtade bråkstakarna på barrikaderna. Vardagshjältarna med plakat i starka färger och stor typografi. Därtill vill vi visualisera värdegrunden ’reduce, reuse, recycle, respect’. Det gör vi bland annat genom att konstruera kollage utifrån återanvända fotografier och grafik. Här kommer även det som vanligtvis retuscheras bort och slängs till användning! Genom att kommunicera på engelska når vi ut till fler. Också har vi designat en app där man kan läsa och dela tips och råd. Resultatet är en identitet med kraft, övertygelse och ett tydligt buskap.

Digitalt

Sophie Lokko & Oscar Sivertzen, Bonnie

Bidragsnamn: #Throwbackbutiken

Bidragsbeskrivning:

#throwbackbutiken hjälper dig att ge bort personliga presenter utifrån gemensamma minnen i sociala medier.

Claudia Cavalli, TBWA Stockholm & August Laustsen, Round & Round

Bidragsnamn: A Second Thought

Bidragsbeskrivning: Vi vill tillsammans med Medveten Konsumtion uppmuntra alla som shoppar online att köpa mer begagnat, utan att behöva anstränga sig. Därför skapar vi koden A Second Thought. Den fungerar som följande: När en produkt adderas till varukorgen i valfri webbshop så känner koden av ifall samma produkt finns begagnad på Blocket eller Tradera, och leder dig direkt till det begagnade alternativet. 

Koden installeras enkelt med ett klick i webbläsaren.

Simon Saarinen, ACNE & Ida Jonsson, Nord DDB

Bidragsnamn: MK

Bidragsbeskrivning: MK är en integrerad kampanj som påvisar att produkterna under NKs julkampanj även går att hitta second hand. Kampanjen inspirerar till medveten konsumtion och visar att andrahandsprodukter inte bara har samma elegans och kvalité som nyproducerat, utan även är ett betydligt mer hållbart alternativ för både miljön och plånboken.

PR

Felix Jörneman & Felix Gerlam, Produktionsbolaget

Bidragsnamn: Arvsklappen

Bidragsbeskrivning: Den första motfrågan vi ställde oss själva i förhållande till briefen var. Vilka firar vi jul för? Barn som älskar att få julklappar & äldre som älskar att få ha hela familjen samlad. Om vi då tar bort julklappen helt kommer deras intresse för jul minska. Därför valde vi att inte prata om den miljöförstöring som överkonsumtion leder till. Utan istället rikta fokus mot något som den nyproducerade julklappen kan bytas ut mot. Vi har båda gott märkliga julklappar av våra äldre. Plagg i konstig färg och storlek, underliga souvenirer från utlandet och hygienprodukter som tandborste och dubbeldusch. Vi började tänka på vad de har för fina saker vi hade velat ha istället, som det aldrig använder. Felix som skriver detta ville ha en leopard i porslin som är dryga metern hög och Felix som inte skriver hade ögonen för en klocka. Men det kändes på förhand som en förbjuden tanke att det blev förknippat med skulle död. Men när vi insåg att vi kunde koppla ifrån döden i ekvationen föddes idéen till #arvsklappen

Anton Bolin & Svante Pårup, Nord DDB

Bidragsnamn: Recycled Retargeting

Bidragsbeskrivning: Ett browser-plugin som aktiveras med ett knapptryck och använder marknadsförarnas algoritmer. Den omvandlar retargeting-banners till relevanta banners för second-handvaror från köp- och säljsiter. Ungefär som en ad-blocker, fast annonserna byts ut mot begagnade saker helt enkelt.

Per Frykebrant & Matilda Konkell, Juno Public Relations

Bidragsnamn: AD Swapper

Bidragsbeskrivning: Mitt i all annonsering och påminnelser till köp hamnar begagnade julklappar lätt i skymundan. Second hand-annonsering måste ta upp kampen med den traditionella annonseringen för att främja grön konsumtion och viljan att ta steget och ge bort en begagnad julklapp. Därför lanserar vi Ad Swapper - Ett Google Chrome-tillägg som byter ut annonser på nyproducerat mot den begagnade motsvarigheten. Nudging är en vetenskaplig metod för att uppmuntra människor att göra mer hållbara val. Genom en enkel nudge i webbläsaren förbättrar vi förutsättningarna för en hållbar julhandel. Vi utnyttjar kommersens negativa påverkan under julhandeln till något positivt.

August Laustsen & Erik Ström, Round & Round NOA

Bidragsnamn: Filament

Bidragsbeskrivning: Bidragsbeskrivning saknas.

 

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt