Här är alla vinnare i Strategy Awards

2018-03-21 17:30  

Prime Weber Shandwick tar hem flest priser när vinnarna i Strategy Awards presenteras.

Tävlingen Strategy Awards prisar Sveriges skarpaste marknadsföringsstrategier i sju olika kategorier. Kategorierna i tävlingen utgår från syftet, eller den utmaning arbetet ska möta.

Kategorierna är utformade för att så långt det går ställa likvärdigt analys- och insiktsarbete mot varandra i jurybedömningen.

Tillsammans med Ipsos och Handelshögskolan utser även Strategy Awards årets uppsats i marknadsstrategi. Den här gången tilldelas Caroline Erkhammar och Filippa von Schoultz och deras uppsats har "Virtual Reality, Moving from Science Fiction to E-commerce".

Här är alla vinnare:

Kategorin Internationellt:

Visit Sweden/"The 72 hour cabin"/Prime Weber Shandwick

"Kategorin Internationellt syftar till att engagera människor i tre länder eller mer. Det kan till exempel handla om att engagera och nå in till människor bortsett från geografiska gränser och trots kulturella skillnader".

Kategorin Nisch:

ATG/"ATG – Grand slam 75"/Åkestam Holst

"I kategorin Nisch är syftet är att nå in till en nischad, det vill säga tydligt avgränsad, målgrupp eller en mindre, väl definierad, del av befolkningen. Att påverka en mindre grupp människor genom en matchande, specifikt riktad aktivitet. Målgruppen kan vara utmejslad med hjälp av variabler från till exempel demografi, sociodemografi, attityder, intressen eller fysiskt eller digitalt beteende".

Kategorin Attityd:

McDonalds/"Gör donken"/Nord DDB/Prime Weber Shandwick

"I den populära kategorin Attityd premieras syftet är att förändra eller förstärka attityder till, eller kunskap om, ett varumärke, en kategori eller en företeelse. Att påverka människors inställning. Det kan till exempel handla om att förändra eller förstärka vad människor känner, tänker, tycker eller vet".

Kategorin Lansering:

ATG/"ATG – Grand Slam 75"/Åkestam Holst

"Kategorin Lansering utgår från syftet som är att lansera ett nytt varumärke, en ny produkt eller ett nytt erbjudande. Att få människor att uppmärksamma en nyhet".

Kategorin Opinion:

McDonalds/"Gör donken"/Nord DDB/Prime Weber Shandwick

"I kategorin Opinion är syftet att driva en fråga, skapa dialog, debatt och en arena så att ett varumärke får (ett större) utrymme att agera. Att skapa eller styra förutsättningarna där varumärket kan spela en roll och utvärderas. Det kan till exempel handla om att påverka värderingar och normer hos allmänheten".

Kategorin Handling:

Cancerfonden/"Minns det som igår"/King

"Handling är den tredje kategorin som lyfts fram, här är syftet att direkt påverka handlande och beteende. Att få människor att agera. Det kan till exempel handla om att få dem att köpa, besöka en fysisk eller online-butik, ladda ned en app, delta i en aktivitet, dela en post eller någon annan form av fysiskt agerande".

Juryn har i år valt att inte utse någon vinnare i kategorin Kontext.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt