Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Här är alla svenska bidrag

Publicerad: 10 Juni 2010, 10:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Svenska byråer lägger i år 2,7 miljoner kronor på att skicka in bidrag till Cannes Lions. Det är en ökning på 12,5 procent jämfört med förra årets 2,4 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2010

Som vanligt är Forsman & Bodenfors den svenska byrå som skickat i flest bidrag till tävlingen. Flest bidrag har man i Cyber, 19 stycken. Där märks bland annat den omtalade Facebook-kampanjen för Ikea Malmö där användarna uppmanades att tagga sig själva på Ikeaprodukter. Forsman & Bodenfors tävlar även med kampanjen i Direct, Media, Promo och Titanium. Byrån bidrar också med sin guldäggsvinnande kampanj för SVT, ”Dear Steve Jobs”, i Cyber, Media, Promo, Titanium och PR.

Fler av Guldäggsvinnarna är också inskickade till Cannes Lions. Stockholm Design Lab, som vann ett guldägg i design för Venedigbiennalen, har skickat in bidraget till just designkategorin.

Goss guldäggsvinnande P-botskonverterare för Sportspec tävlar i Direct. DDB Stockholm tävlar med Rolighetsteorin i Media, Titanium och PR och med Försvarsmakten i Film, Press, Cyber, Direct, Promo och Titanium. Byrån bidrar även med McDonalds Fyllefinger i Outdoor.

Storåkers McCann som vann tre Guldägg – två för Riksgälden och ett för Telia – tävlar för Riksgälden i Film, Press, Outdoor och Radio.  From Stockholm With Love bidrar med sin guldäggsvinnande Samsung Shakedown i Cyber och Direct, medan Åkestam Holsts ”How hetero?” för Stockholm Pride tävlar i Cyber, Direct, Media, Promo, Titanium och PR.

Pr-byrån Prime, som förra året enbart skickade in åtta bidrag, slår i år till med hela 39 bidrag. 30 av bidragen är inskickade tillsammans med andra byråer, som Great Works (Electrolux i Media och PR), Concept Store (Gevalias ”Sveriges största fika” i Promo) och Ogilvy (Marabou i PR och Promo). 22 av Primes bidrag är inskickade till kategorin PR, bland annat för kunder som Libresse, Aco, Sturegallerian och Audi.

I den för året nya kategorin Film craft tävlar bland annat Garbergs för Telenor, Draft FCB för Radiotjänst och Naked för Aftonbladet.

Farfar hann innan byrån lades ner skicka in 14 bidrag till Cannes Lions. 13 av bidragen är för Nokias ”The World´s Biggest Signpost”, som tävlar i Outdoor, Cyber, Direct, Media och Titanium. Även Farfars trettonde bidrag är för Nokia.

Kampanjen vann inget Guldägg, däremot ett Silverägg och ett diplom, och har också belönats i bland annat Clio, D&AD och Festival of Media.

Två svenska annonsörer har också valt att skicka in bidrag. H&M tävlar med reklamfilmen för Matthew Williamson-kollektionen och Saab tävlar i pr med bidraget ”Securing an independent future”. Även biltillverkarens byrå Lowe Brindfors tävlar för Saab. Lowe Brindfors bidrar med reklamfilmen ”Change Perspective” och tävlar även i Press och Cyber för kunden.

Se hela listan på de svenska bidragen i rutan här uppe till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2010

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev