Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Hans Sydow spanar mot framtiden

Den tidigare Saatchi & Saatchi vd:n Hans Sydow blir senior advisor på "framtidsbyrån" Quattroporte, kan dagensmedia.se berätta.

Dante Thomsen


Publicerad: 23 Augusti 2012, 07:06
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:13

Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

I maj i år beslutade den mångårige Saatchi & Saatchi-vd:n Hans Sydow att kliva ner för att istället bli arbetande styrelseordförande.

Nu har han alltså klart med ett nytt jobb som senior advisor på "framtidsbyrån" Quattroporte – som arbetar med konceptutveckling och strategisk kommunikation med inriktning på framtiden.

– När jag bytte jobb från vd till styrelseordförande frigjordes en del tid och då kände jag att det skulle vara väldigt spännande att lägga till något nytt i det jag håller på med, säger Hans Sydow till dagensmedia.se.

Så hur gled du in på området framtidsspaning?

– Som så ofta i livet handlar det om spännande människor som av olika skäl kommer i ens väg. Jag lärde känna grundarna av Quattroporte för sex år sedan och har alltid varit fascinerad av vad de gör, säger han och fortsätter:

– Nu hade jag tid och kände att det skulle vara spännande att kombinera mitt kommunikationskunnande med deras framtids- och trendsspaningar. På den vägen är det.

Totalt har Quattroporte ett tiotal anställda vilket gör att ansvarsområdena är flytande.

– Men mitt viktigaste uppdrag är att koppla de insikter och spaningar som görs till kommunikationsaktiviteter. Jag har ju jobbat med kommunikation i alla discipliner och alla kanaler i hela mitt liv och därför kommer jag vara en bra länk till kommunikationsbyråer.

Som senior advisor kommer Hans Sydow också att ha mycket kontakter med reklambyråer – som exempelvis Saatchi & Saatchi.

– Vi har samarbetat tidigare och det är det som jag gillar med Quattroporte. Man tar ut strategierna och tillämpar dem praktiskt tillsammans med arkitekter, producenter och reklambyråer vilket gör att det inte bara slutar med en smart rapport. Det händer på riktigt.

Quattroporte grundades av Peter Majanen och Richard Sjöberg 2005 och bland uppdragsgivarna finns bland annat Lernia, Ericsson, VisitSweden, Electrolux, Bromma Blocks och flera kommuner.

Nyligen rekryterade byrån också Visit Swedens tidigare brand manager Ylva Björnberg.

Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.