Hanna Belander till Prime

2017-05-08 14:30  

Prime rekryterar sex personer, däribland den meriterade kreatören Hanna Belander. "Älskar idéer, men har alltid gillat strategidelen också", säger hon om valet att gå till Prime.

Mycket är på gång hos kommunikationsbyrån Prime. I januari tillträdde David Orlic som vice vd och innovationschef på byrån med uppdraget att utveckla Primes position som leadbyrå och strategisk partner.

I april stod det klart att Sofia Embrén lämnar sin roll som vd på Rättviseförmedlingen för att ägna sig åt medborgarkommunikation på Prime.

Nu presenterar Prime ytterligare sex rekryteringar, bland namnen återfinns Hanna Belander med över 100 reklamfilmer i sin portfölj.

Vad är det som lockar med Prime, hur kommer det sig att du går över till pr-sidan?

– Jag har haft kontakt med Prime tidigare och alltid upplevt att dem är intressanta. Här finns ju liksom allt det viktiga på plats för att vara en av de bästa byråerna. Och nu för tiden är det ju inte lika stor skillnad mellan reklam och pr, eftersom alla bra reklamkampanjer även innehåller ett stort mått pr. Tanken är att jag på Prime ska stärka upp med det som jag är bra på, samtidigt som jag får hjälp av pr-genier och sinnesjukt smarta strateger, säger hon till Dagens Media.

Vad är det som du är bra på?

– Jag tror generellt att jag är bra på det konceptionella, att driva varumärken över tid, att jobba med långsiktig kommunikation. Jag är ju en reklamidékreatör som älskar idéer, men har alltid gillat strategidelen också. Jag upplevera att många byråer idag kan göra bra och spetsiga idéer, men att verkligen göra skillnad för kunderna och förflytta varumärket över tid är alla inte lika intresserade av.

Hanna Belander kommer senast från byrån Bloomy Ideas som hon varit med och drivit sedan start. Men att arbeta på en mindre byrå kan många gånger vara svårt och Hanna Belander säger att hon saknat det tempo som finns på större arbetsplatser.

– När vi startade hade vi ett jättestort uppdrag för Carrera vilket var en lyxig utgångpunkt. Och sedan har det gått väldigt bra. Men det är också mycket som är kämpigt med att vara på en mindre byrå. Jag har saknat sammahanget och tempot som finns på de större byråerna. Jag tycker om att ha många kollegor och att röra mig mellan arbetsgrupper. Jag blev kanske lite rastlös helt enkelt.

Första dagen på det nya jobbet inleddes idag måndag med att plockas upp klockan sex på morgon för att gå på workshop i Malmö. Hon berättar att hon direkt kände att hon och David Orlic delade samma synsätt

– Jag kände direkt att vi har en samsyn på vad man vill göra, vad kommunikation i framtiden innebär, hur man vill jobba. Sedan har jag tidigare arbetat med flera av mina "nya" kollegor, och det är sjukt duktiga människor som jag ser fram emot att få jobba med igen.

Vad är framtidens kommunikation?

– Jag tror på att jobba i en väldigt nära relation till kunden, där man får vara med och ta riktning tidigt i processen så att man har något bra att prata om när man väl ska prata. Här känner jag att Prime har ett försprång gentemot många byråer. Det finns en genuint intresse att ”grunda” insikterna noga så att man kan göra smart och bra kommunikation, det är inte alla byråer som behärskar det.

Hanna Belander inledde sin karriär som copywriter på Forsman & Bodenfors och har sedan dess hunnit med att arbeta på en rad byråer – King, McCann och Brindfors.

Primes nyrekryteringar:

Hanna Belander – En av 2000-talets mest meriterade copywriters med erfarenhet från Forsman & Bodenfors, King, McCann och Brindfors. Kommer senast från egna byrån Bloomy Ideas.

Hermes Holm – Kundansvarig projektledare som vann guldägg tillsammans med Hövding (Give A Beep) under Guldägget 2017. Tidigare stabschef för Feministiskt Initiativ i EU-parlamentet i Bryssel.

Yrsa Lindberg – Juniorkonsult som utsetts till en av Sveriges 33 hållbarhetstalanger. Vinnare av ansedda studenttävlingen Sustainergies Cup 2016 och grundare av initiativet BEE NICE.

Filip Myringer – Kreatör med fokus på ny teknik och digital utveckling. Tidigare UX-designer på Kaplan och vinnare av Future Lions i Cannes 2016.       

Leyla Öfwerström – Mediespecialist med flera års erfarenhet från kundsidan med ansvar för kommunikation, pr och sociala medier. Kommer senast från TUI Nordic/Fritidsresor.

Fredrick Lewandowski – Digital och content-strateg som rekryterats från Edelman Deportivo där han primärt ansvarat för att driva engagemang och räckvidd i sociala medier.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt