Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Han vill skapa nya mötesplatser

Publicerad: 19 Juni 2013, 12:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:42

Gunnar Oom, statssekreterare åt handelsminister Ewa Björling, är på plats i Cannes och berättar för Dagens Media varför Sveriges kreativa näringar är en viktig exportkälla – och hur de ska stöttas.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2013

Regeringen har, tillsammans med Svenska institutet, inlett en satsning som ska öka exporten av Sveriges kreativa näringar på fem år. Under förra årets Cannes Lions deltog handelsministern på Komms frukostseminarium på Le Geoland. I år var hennes statssekreterare Gunnar Oom där.

– En del i varför jag är här är vår exportfrämjande verksamhet för UD och där är de kreativa näringarna betydelsefulla. Att vara här känns naturligt, och  jag beklagar mig inte över att behöva jobba i Cannes, säger han.

Vad tar du med dig härifrån?

– Det som är så spännande med de kreativa näringarna är nyfikenheten, ambitionen men också resultaten. Det stannar inte vid kreativiteten, utan man kommersialiserar kreativiteten. Hur går man från ord till handling? Jag blir lika inspirerad varje gång jag träffar sådana här kreativa människor.

Vad kan regeringen göra för att främja exporten av den kreativa näringen?

– Vi stödjer svensk export, och den här verksamheten i sin tur stödjer svenska företag. Hur stödjer man de som stödjer? Man kan skapa mötesplatser mellan den svenska näringen och utländska, det gör de svenska byråer starkare och bilden av vad de kan starkare, och enskilda medarbetare mer attraktiva ute i världen. Kan vi spela en liten liten roll här är det med glädje vi gör det.

Varför är den kreativa näringen viktig för Sverige?

– Därför att det hänger ihop. Kreativitet hänger ihop med innovationsförmåga, innovationsförmåga hänger ihop med hur du kommersialiserar produkter och tjänster. De är så oerhört beroende av varandra. Det är redan en viktig export. Ibland är det en egen industri men ofta en komponent som får växa med andra innovationer.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2013

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev