Han är "Årets Digitala Superprofil"

2016-05-24 13:00  
Alexander Bard är "Årets Digitala Superprofil" enligt Hammer & Hanborg.

Alexander Bard hamnar i topp när Hammer & Hanborg utser "Årets Digitala Superprofil" i undersökningen "Kommunikatören".

För tolfte gången genomför konsultföretaget Hammer & Hanborg undersökningen ”Kommunikatören”.

Temat för årets undersökning är ”Den digitala resan”. Totalt svarade 3 461 personer i kommunikativa roller, vilket enligt Hammer & Hanborg gör undersökningen till den största i sitt slag. Det gemensamma hos respondenterna är bland annat att de har yrkesroller som tidigt har påverkats av digitaliseringen.

– Vi jobbar med kunder som ligger i framkant. Jag ser dagligen att det efterfrågas ny specialistkunskap kopplad till den digitala transformationen. Det handlar dels om hårda kunskaper, men också om beteende, säger Åsa Falkman, partner och medgrundare på Hammer & Hanborg, i ett pressmeddelande.

Hon menar vidare att vissa beteende som tidigare premierades, inte efterfrågas idag.

– De förändringar som nu sker i arbetslivet och i företag kräver andra typer av kompestenser som mod, nyfikenhet, förändringsvilja och att man vågar ifrågasätta. Därför är listan inte en överraskning för oss, fortsätter Åsa Falkman.

Det här är en digital superprofil enligt Hammer & Hanborg:

Visionär och nyskapande

Håller sig uppdaterad

Driver förändring genom att påverka och inspirera andra att bidra till nytänkande

Bygger nätverk internt och externt och utvecklar så så sätt givande samarbeten

Anpassar sig lätt till nya omständigheter

Ifrågasätter rådande rutiner och regler

Årets Digitala Superprofil:

1. Alexander Bard, Filosof: ”Han kopplar teknik till samhällsutveckling, filosofi och ekonomi på ett sätt som få andra "profiler" gör”.

2. Darja Isaksson, Ziggy: ”Visionär med tydlig koppling till samhällsnytta”.

3. Daniel Ek, Spotify: ”Inspirerande visionär som håller på att förändra en hel bransch med en enda idé”.

4. Frida Boisen, Bonnier: ”En sann fritänkare som frikostigt delar med sig av sitt kunnande. Och som får mig att känna att det där, det kan ju jag också fixa!”

5. Elon Musk, Tesla: ”Använder digitalisering och ny teknologi för att förändra en bransch i grunden. Tänker stort och kommer göra skillnad på riktigt”.

6. Brit Stakston, Entreprenör: ”Nyfiken digital affärsutvecklare”.

7. Joakim Jardenberg, Helsingborgs stad: ”Slåss varje dag för den digitala närvaron i vår vardag”.

8. Isabella Löwengrip, Entreprenör: ”Lyckas nå ut digitalt i alla medier samt driver mängder av företag samtidigt i så pass unga år!”

9. Deeped Niclas Strandh, Deepedition Digital PR: ”Han har en oerhört uppdaterad syn på digitalisering och vad de nästa stora applikationerna är, inte bara för människor utan även för företag”.

10. Jack Werner, Dagens Industri: ”Vågar sticka ut”.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt