Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Byråer

Hampus Knutsson återvänder till Prime

Publicerad: 12 Oktober 2018, 08:32
Uppdaterad: 12 Oktober 2018, 08:56

Hampus Knutsson. Foto: Janne Naess

Kommunikationschefen Hampus Knutsson lämnade Moderaterna för några veckor sedan. Nu återvänder han till kommunikationsbyrån Prime. "Det känns som att komma hem", säger han till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaPrimeStampen

Prime värvar kriskommunikationsexperten Hampus Knutsson till rollen som seniorkonsult.

Hampus Knutsson arbetade på Prime mellan 2007 till 2015, bland annat som partner, chef för kriskommunikationsteamet och presschef på byrån.

Sedan 2105 har han hunnit med att vara kommunikationschef på Stampen under den omskrivna företagsrekonstruktionen, samt varit kommunikationschef för Moderaterna, ett uppdrag som han nyligen lämnade.

Hampus Knutsson kommer nu att jobba med uppdragsgivare inom flera av Primes erbjudandeområden, med basen i kristeamet och gruppen Corporate reputation.

— Det känns fantastiskt att återvända till Prime - som att komma hem, säger Hampus Knutsson till Dagens Media.

Under åren hos Stampen och Moderaterna tar han med sig erfarenheten av att befinna sig i en roll mer framför kameran, och som talesperson.

— Det har varit nyttigt för mig. Jag har under de här åren varit på ett mediebolag som dessutom haft stora finansiella utmaningar som jag fick vara med och hjälpa till att lösa. Nu senast har jag varit i den absoluta topppolitiken. Självklart tar jag med mig jättemånga lärdomar och erfarenheter från det. Dessutom har jag breddat mitt nätverk, både inom mediesverige men också inom politiken, fortsätter han.

Någon speciellt viktig lärdom du tar med dig?

— Framför allt har jag fått stort perspektiv på vad som är en mediestorm och vad som inte är det.

Hur viktig är kriskommunikationen idag?

— Den är jätteviktigt, både de akuta delen men också den som handlar om att göra rätt från början. Kommer man som konsult in tidigt och jobbar långsiktigt med organisationen så kan den kompetensen bidra till att företaget blir bättre och hälsosammare, och att man gör kloka val från första början.

Vad har hänt sedan 2015 som påverkat kriskommunikationen?

— Utvecklingen inom sociala medier har accelererat de senaste åren och allting tenderar att gå snabbare. Idag behöver saker och ting inte ens vara sant för att kunna få en rejäl spridning, och det är inte alltid som spridningen kommer från de etablerade medierna. Något kan slå ner som en bomb i digitala rum som den mediala världen kanske inte ens uppmärksammar. Det gäller att ha örat mot rälsen i ännu högre utsträckning idag än 2015. Det var enklare att omvärldsbevaka i den analoga medievärlden.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ModeraternaPrimeStampen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.