Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Halverat resultat för IUM

Publicerad: 14 Augusti 2009, 05:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Mediebyrån Initiative Universal Media, IUM, tappar i intäkter och resultat.


IUM:s nettointäkter backade från 813 miljoner till 788 miljoner mellan 2007 och 2008, ett tapp på 3 procent.

Rörelseresultatet landar på knappt 600.000 kronor (2,3 miljoner). Tack vare finansiella intäkter blir resultatet på sista raden 2,2 miljoner (4,6).

I bokslutet skriver IUM:s representanter att konjunkturen mattades under årets slut men att man tagit in runt 20 nya kunder under året.

Om framtiden skriver man:

”Fokus för 2009 kommer att vara ett fortsatt intensivt nykundsarbete och en vidare satsning på den digitala verksamheten”.

Initiative Universal Media ägs av IPG och McCann Nordic.

Efter artikelns publicering ber vd Urban Hilding att få tillägga att man 2007 fick en utdelning från koncernkusinen Weber Shandwick på 2 miljoner kronor - något man inte fick 2008).

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.